عنوان | بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دانشآموزان دختر پایه هفتم و سوم راهنمایی شهر زنجان در مورد تغییرات روانی دوران بلوغ و ارتباط آن با روابط بین نوجوانان و مادران |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 15 شماره 5 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 80-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دانشآموزان دختر روابط نوجوان با والدین بلوغ دختران زنجان (شهرستان) دختر سال اول دبیرستان دختران مقطع راهنمایی رابطه والد فرزند نگرش مادران دختران سوم راهنمایی تغییرات روانی تغییرات بلوغ عملکرد مادران آگاهی مادران دختران مقطع هفتم رابطه دختر و مادر |
چکیده |
مقدمه: دوران بلوغ از اهميت زيادي برخودار بوده و تغييرات جسمي-رواني و اجتماعي در اين دوران رخ مي دهد. اين دوران در زندگي بزرگسالي و نيز آينده جامعه تاثير زيادي دارد و با توجه به افزايش كشمكش هاي بين والدين و فرزندان در اين دوران و نقش والدين و بخصوص مادر به دليل ساخت خانواده ها در كشور ما در پايه گذاري شخصيت سالم فرزندان، اين تحقيق با هدف بررسي ميزان آگاهي، نگرش و عملكرد مادران در مورد تغييرات رواني دوران بلوغ و ارتباط آن با روابط بين دختران و مادران انجام شد. روش بررسي:در اين مطالعه توصيفي، تعداد 161 دانش آموز دختر مقطع دوره اول متوسطه (74 نفر پايه هفتم و 87 نفر پايه سوم راهنمايي) شهر زنجان كه به صورت نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از شش مدرسه مقطع دوره اول متوسطه انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند. وسيله جمع آوري داده هاي مربوط به آگاهي، نگرش و عملكرد مادران يك پرسشنامه محقق ساخته شامل 18 سوال آگاهي، 20سوال نگرشي و20 سوال عملكردي بود. وسيله جمع آوري داده هاي مربوط به رابطه دختر و مادر، پرسشنامه استاندارد ارزيابي رابطه ولي- فرزندي بود كه 24 سوال داشت وتوسط دانش آموزان تكميل گرديد.داده ها پس از جمع آوري توسط نرم افزار SPSS-18 و آزمون هاي آماري آناليز واريانس و رگرسيون و همبستگي در سطح معني داري 05/0=α مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: ميانگين نمره آگاهي مادران در مورد تغييرات غير جسمي بلوغ 48/3 ± 58/9 از 18 نمره وميانگين نمره نگرش آن ها 84/8 ± 81/64 از 100نمره و ميانگين نمره عملكردشان، 82/5 ± 4/57 از 80 نمره بود كه هر سه در محدوده متوسط قرار داشتند. ميانگين نمره كل رابطه فرزند و مادر، برحسب جمع ميانگين زير مقياس ها، 44/20 بود كه در محدوده رابطه متوسط قرار داشت. رابطه فرزند و مادر با نگرش و عملكرد مادر همبستگي داشت. نگرش مادر نيز با عملكرد وي همبستگي داشت. نتيجه گيري: آگاهي بيشتر مادران در مورد بلوغ در سطح متوسط و پايين بود و بيشتر آنها نگرش مثبت وعملكرد متوسطي داشتند و با فرزندان نوجوان خود رابطه متوسطي برقرار مي كردند. رابطه فرزند و مادر با نگرش و عملكرد مادر همبستگي داشت. بنابر اين به نظر مي رسد كه با افزايش آگاهي مادران در مورد تغيير و تحولات دوران بلوغ و ايجاد نگرش مثبت نسبت به تغييرات و انجام اقدامات لازم در اين زمينه و به تبع آن عملكرد خوب آنها، مي تواند در برقراري ارتباط مناسب بين دانش آموزان نوجوان و مادرانشان موثر باشد. |
کد مقاله | 25587 |
تعداد بازدید | 403 |
|