• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نیازهای آموزشی واقعی و درک شده ماماها در مورد پیشگیری از انتقال مادری کودکی ایدز (بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 1394)
تعداد صفحات 10
نویسنده نرجس بحری - امین بجدی - رباب لطیف نژاد رودسری - خدیجه میرزایی نجم آبادی - حبیب الله  اسماعیلی - منا لرکی
مشخصات نشریه هفته نامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 21
تاریخ انتشار شهريور - هفته اول شهریور 1395 - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 21-12
زبان فارسی
کلید واژه نیازهای آموزشی  ماما  ایدز  راههای انتقال ایدز  دانشگاه علوم پزشکی مشهد  آگاهی ماماها  پیشگیری از انتقال مادر کودکی ایدز  نیاز آموزشی درک شده  نیاز آموزشی واقعی  
چکیده مقدمه: انتقال مادري- كودكي ايدز يكي از مهم ترين راه­هاي انتقال اين بيماري است و آگاهي كافي و عملكرد مناسب ماماها مي­تواند نقش مهمي در كاهش آن داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين نيازهاي آموزشي ماماها در مورد پيشگيري از انتقال مادري- كودكي ايدز انجام شد.
روش كار: اين مطالعه مقطعي در سال 1394 بر روي 133 نفر از ماماهاي شاغل در بيمارستان­هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد انجام شد. افراد سه پرسشنامه متغيرهاي فردي، پرسشنامه نيازهاي درك شده و پرسشنامه نيازهاي واقعي در مورد انتقال مادري- كودكي ايدز را تكميل كردند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS (نسخه 16) و آزمون هاي مك نيمار، كاي اسكوئر و مدل خطي عمومي انجام شد. ميزان p كمتر از 05/0 معني دار در نظر گرفته شد.
يافته ها: نيازهاي آموزشي درك شده (9/63% ماماها) و نيازهاي آموزشي واقعي اكثر مشاركت ­كنندگان (2/87% ماماها) در سطح زياد بود و تفاوت معني­ داري بين آن­ها مشاهده شد (0001/0 > p). بيش ترين نياز آموزشي درك شده در دو حيطه تشخيص و درمان ايدز و كمترين آن در حيطه فيزيوپاتولوژي بيماري بود (001/0 > p). بيش ترين نياز آموزشي واقعي در حيطه راه­هاي انتقال و كمترين نياز در حيطه درمان و پيگيري بود (001/0 > p).
نتيجه­ گيري: نيازهاي آموزشي درك شده و واقعي در مورد پيشگيري از انتقال مادر- كودكي ايدز در اكثر ماماها زياد است. پيشنهاد مي­شود كه اين موضوع مهم در برنامه ­هاي آموزش مدون ماماها مورد توجه قرار گيرد.

کد مقاله 25551
تعداد بازدید 246

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397