• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایده آل‌های زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز
تعداد صفحات 18
نویسنده فیروز راد - گیتا بیلان
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 378-361
زبان فارسی
کلید واژه جامعه‌شناسی بدن  نگرش فمینیستی  زنان تبریز  عوامل اجتماعی  تبریز  تناسب اندام   گرایش به ایده‌‌آل‌های زیبایی اندام  
چکیده شواهد نشان‌دهندۀ تغییر فرهنگی در ایران و ترجیح بدن لاغر در بین زنان است. توجه فراوان به زیبایی و تناسب اندام از پیامدهای جامعۀ مصرفی است و زنان برای دستیابی به اندازۀ بدنی دلخواه به روش‏های متعددی، همچون رژیم‏های زیبایی و لاغری اندام، روی آورده‏‏‏ اند. بنابراین، مطالعۀ حاضر به منظور سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایده ‏آل‏ های زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز به مرحلۀ اجرا درآمده است. چارچوب نظری تحقیق با نظریه‏ های بوردیو، گیدنز، گافمن و فمنیسم شکل گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق متشکل از کلیۀ بانوان مراجعه ‏کننده به باشگاه‏ های ورزش بدن‌سازی (تناسب اندام) دایر در شهر تبریزند. با استفاده از روش پیمایش و شیوۀ نمونه‏ گیری خوشه‏ ای چند‌مرحله‏ ای، تعداد 55 باشگاه انتخاب شده و تعداد 385 نفر از بانوان مراجعه ‏کننده به این باشگاه ‏ها به روش نمونه‏ گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. اطلاعات مورد نیاز با به‌کارگیری پرسش‌نامۀ محقق‏ ساخته جمع ‏آوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم ‏افزار آماری Spss صورت گرفته است. یافته ‏ها نشان می‏دهد که میانگین گرایش به ایده ‏آل ‏های زیبایی اندام در زنان مطالعه‌شده، 12/111 است. براساس نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل‏ های دومتغیره و چند‌متغیره، متغیرهای نگرش فمنیستی، سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه،‏ وضعیت تأهل و سن، با گرایش به ایده‏ آل‏ های زیبایی اندام رابطۀ آماری معنا‏داری نشان داده ‏اند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان می‏دهد که متغیرهای سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه و سن از طریق تحت‌تأثیر قرار دادن متغیر نگرش فمنیستی بر میزان گرایش به ایده ‏آل ‏های زیبایی اندام تأثیرگذار است. بر اساس نتایج رگرسیون چند‌متغیره، این متغیرها توانایی پیش‏ بینی 37‌درصد از تغییرات میزان گرایش به ایده ‏آل‏ های زیبایی اندام را دارند.

کد مقاله 25541
تعداد بازدید 252

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397