• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش سلامت خانواده و سلامت معنوی در بهزیستی روانشناختی پرستاران
تعداد صفحات 24
نویسنده حافظ ستوده - ایرج شاکری‌نیا - رضا قاسمی جوبنه - مریم خیراتی - مریم حسینی صدیق
مشخصات نشریه فصلنامه تاريخ پزشكي - گروه تاريخ پزشكي مركز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشكي سال 7 پیاپی 25
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 184-161
زبان فارسی
کلید واژه سلامت خانواده  بهزیستی روان‌شناختی  پرستاران  سلامت معنوی  
چکیده مقدمه: پرستاران نقش مهمی در ارائه خدمات سلامت دارند و بهزیستی روانشناختی آنان با بهبود عملكرد شغلی همراه است. همچنین عوامل خانوادگی و معنوی نقش مهمی در بهبود بهزیستی روانشناختی می‌توانند داشته باشند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سلامت خانواده و سلامت معنوی در بهزیستی روانشناختی پرستاران انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. تعداد 120 پرستار از بیمارستان‌های شهر بجنورد در سال 1393 به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس سلامت خانواده اصلی، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بین سلامت خانواده و مؤلفه‌های آن، یعنی استقلال و صمیمیت با بهزیستی روانشناختی به ترتیب با ضریب همبستگی 0/34، 0/29 و 0/36 ارتباط مثبت و معنی‌دار وجود داشت. همچنین بین سلامت معنوی و مؤلفه‌های آن، یعنی سلامت مذهبی و سلامت وجودی با بهزیستی روانشناختی به ترتیب با ضریب همبستگی 0/52، 0/44 و 0/51 ارتباط مثبت و معنادار مشاهده شد (0/001 > P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشگو می‌توانند 31‌% از واریانس بهزیستی روانشناختی را پیش‌بینی نمایند (0/001 > P).
نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر نقش مثبت و معنی‌دار سلامت خانواده و سلامت معنوی در تبیین بهزیستی روانشناختی پرستاران شاغل در بیمارستان تأیید گردید. یافته‌های مطالعه نشان‌دهنده اهمیت سلامت خانواده به عنوان یکی از سازه‌های مهم خانوادگی و سلامت معنوی به عنوان یکی از سازه‌های مهم معنوی در بهبود بهزیستی روانشناختی پرستاران است. بنابراین توصیه می‌گردد تا در برنامه‌های مبتنی بر ارتقای سلامت روان پرستاران، این عوامل مورد توجه ویژه قرار گیرند.

کد مقاله 25531
تعداد بازدید 287

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397