• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی رفتار درمانی شناختی استعاره‌ای بر افسردگی و تاب‌آوری زنان مطلقه
تعداد صفحات 8
نویسنده حسین قمری گیوی - علی رضایی شریف - فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی
مشخصات نشریه فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 15
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 12-5
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  افسردگی زنان  طلاق  تاب‌آوری  رفتار درمانی شناختی استعاره‌ای  
چکیده مقدمه: امروزه طلاق و تبعات آن به ويژه بر زنان، يكي از معضلات اجتماعي محسوب مي شود و نيازمند توجه فزون تري مي باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير رفتاردرماني شناختي-استعاره اي بر افسردگي و تاب آوري زنان مطلقه انجام شده است.
روش: روش پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماري را كليه زنان مطلقه زير 45 ساله تحت پوشش بهزيستي شهر ميانه در زمستان 1394 تشكيل دادند كه از بين آن ها 30 نفر كه داراي شرايط ورود به نمونه بودند، به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايشي (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفي جايگزين شدند. از هردو گروه دوبار آزمون افسردگي بك (1991) و تاب آوري كونور و ديويسون (2003) به عمل آمد يك بار قبل از مداخله درماني و بار دوم بعد از مداخله درماني به عنوان پس آزمون. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و تحليل كوواريانس (ANCOVA) استفاده گرديد.
نتايج: نتايج نشان داد كه رفتاردرماني شناختي استعاره اي موجب كاهش معناداري در نمرات افسردگي گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل شده است (P < 0/01). همچنين نتايج نشان داد كه اين درمان باعث افزايش تاب آوري زنان مطلقه شده اما اين تاثير معنادار نبوده است (P < 0/01).
بحث و نتيجه گيري: چنين استنباط مي شود كه رفتاردرماني شناختي-استعاره اي قادر است ميزان افسردگي زنان مطلقه را كاهش دهد، به طوري كه اين درمان مي تواند به عنوان يك روش مداخله اي متناسب با فرهنگ كشورمان، در مراكز درماني و مراكز مشاوره، قابل استفاده باشد.

کد مقاله 25521
تعداد بازدید 268

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397