• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط عملکرد جنسی با سلامت روانی زنان مبتلا به سرطان پستان
تعداد صفحات 8
نویسنده آرزو شایان - آرش خلیلی - منا رهنوردی - زهرا معصومی
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 228-221
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  سلامت عمومی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  بهداشت روان  همدان  رفتارهای جنسی  سرطان پستان  سلامت روانی زنان  سلامت روانی  
چکیده مقدمه: سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است که جنبه های مختلف سلامت فردی، روانی و کیفیت زندگی و عملکرد جنسی را به مخاطره می اندازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد جنسی و سلامت روانی زنان مبتلا به سرطان پستان است.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی و با حجم نمونه معادل 104 نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز MRI شهر همدان طی سال 1394، می باشد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) و پرسشنامه عملکرد جنسی (FSFI) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ویرایش 21 نرم افزار SPSS انجام، و از آماره های توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی زنان، 07/12 ± 02/ 50 سال بود. با توجه به نقطه برش، 6/81 درصد (84 نفر) دچار مشکلات روانی بودند و 8/85 درصد (89) نفر دارای اختلال عملکرد جنسی بودند. بر اساس میانگین های ذکر شده، بیشترین اختلال مربوط به درد هنگام مقاربت و کمترین آن مربوط به میل جنسی بود. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین تمامی ابعاد عملکرد جنسی با سلامت عمومی کل رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط عملکرد جنسی و سلامت روانی، در این بیماران لازم است وضعیت عملکرد جنسی و نوع تغییرات ایجاد شده مورد بررسی قرار گرفته و مشاوره با بیمار و همسر او در زمینه نحوه مشکلات و ابراز احساسات انجام شود.

کد مقاله 25443
تعداد بازدید 329

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397