عنوان | تجارب دانشجويان متأهل از آمادگي ازدواج: يك پژوهش كيفي |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 2 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان متأهل تجربه زیسته پدیدارشناسی مطالعه کیفی آمادگی به ازدواج |
چکیده |
آمادگي ازدواج به عنوان ارزيابي ذهني فرد از آمادگي شخصي براي پذيرش مسووليت ها، متغير كليدي در تصميم گيري فرد براي ازدواج و پيش بين مهم رضايت زناشويي پس از آن محسوب مي شود. بر اين اساس هدف پژوهش حاضر بررسي تجارب زيسته دانشجويان متاهل از آمادگي ازدواج بود. اين مطالعه به روش كيفي و با استفاده از رويكرد پديدارشناسي انجام شد. به اين منظور 16 نفر از دانشجويان متاهلي كه در زمان ازدواج ادراك آمادگي داشتند با استفاده از مصاحبه عميق و اكتشافي مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها جمع آوري، ثبت و كدگذاري شد و در قالب مقوله هاي اصلي طبقه بندي گرديد. تحليل تجارب مشاركت كنندگان منجر به شناسايي 551 كد اوليه، 17 زيرمضمون و 5 مضمون اصلي شامل آمادگي درون فردي، آمادگي بين فردي، آمادگي موقعيتي، الزام آوري نيازها و حمايت اجتماعي شد. نتايج نشان داد كه عواملي مانند آمادگي اخلاقي، عاطفي و رواني براي ازدواج، كسب استقلال عاطفي و مالي از خانواده اصلي، آمادگي فداكاري، گذشت و متعهدبودن در قبال همسر، پذيرش مسووليت ها و چالش هاي زندگي مشترك، كسب مهارت هاي لازم براي زندگي مشترك، ملاك گذاري براي انتخاب همسر، طي كردن دوره شناخت، كسب تجربياتي از زندگي مشترك اطرافيان و زندگي دانشجويي، آمادگي سني، الزام آوربودن نيازها و حمايت اطرافيان، نقش مهمي در آمادگي افراد براي ازدواج ايفا مي كنند. بنابراين ضروري است در برنامه هاي آمادگي ازدواج كه براي نوجوانان و جوانان اجرا مي شود به اين عوامل مهم توجه شود. |
کد مقاله | 25416 |
تعداد بازدید | 292 |
|