• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سازوکارهای مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در دوره‌های آموزشی ترویجی در شهرستان اصفهان
تعداد صفحات 13
نویسنده مهدی میردامادی - مصطفی تیموری - محمود تیموری - محمد ابراهیم مصطفایی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی - دانشگاه فردوسی مشهد سال 5 شماره 2 پیاپی 14
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 13-1
زبان فارسی
کلید واژه مشارکت زنان  زنان روستایی  مشارکت زنان روستایی  اصفهان  دوره‌های آموزشی و ترویجی  دوره‌های آموزشی  
چکیده هدف: هدف کلّی تحقیق حاضر، بررسی سازوکارهای مؤثّر بر مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی در شهرستان اصفهان است.\r\nروش: تحقیق حاضر به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق، زنان روستایی شهرستان اصفهان می¬باشند (۹۳۵۹۳ = N) که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری طبقه¬ای تعداد ۱۹۵ نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده¬های مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامۀ محقق¬ساخته، جمع¬آوری و با استفاده از آزمون¬های آماری نظیر ضریب هم‌بستگی، آزمون T و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. \r\nیافته¬ها: نتایج تحلیل هم‌بستگی اسپیرمن نشان می¬دهد که، متغیّرهای سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه، سطح تحصیلات شوهر، میزان همکاری با تشکّل¬های روستایی، نگرش نسبت به دوره¬های آموزشی، دیدگاه اهالی روستا نسبت به مشارکت زنان در برنامه¬های آموزشی، دیدگاه افراد در مورد کیفیت دوره¬های آموزشی قبلی، دیدگاه افراد در مورد مفیدبودن دوره¬های آموزشی قبلی و میزان ارتباط با جوامع شهری ارتباط معنی¬دار و مثبت با مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی داشته و متغیّرهای سن و تعداد فرزندان، ارتباط منفی معنی¬داری با مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی داشته است، همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان می‌دهد که از بین متغیّرهایی که وارد مدل رگرسیونی شدند، متغیّر دیدگاه اهالی روستا نسبت به مشارکت زنان در برنامه¬های آموزشی تأثیرگذارترین متغیّر می‌باشد.\r\nمحدودیت‌ها: دسترسی به زنان روستایی و جمع¬آوری داده¬ها با توجه به سطح تحصیلات پایین پاسخ‌گویان، از عمده¬ترین چالش تحقیق حاضر است.\r\nراهکارهای عملی: با توجه به یافته¬های تحقیق، برگزاری کلاس‌های آموزشی؛ نظیر نهضت سوادآموزی، ایجاد شرایط محلّی مناسب از طریق اجرای برنامه¬های مناسب و مراقبت از فرزندان خردسال زنان در زمان اجرای برنامه¬های آموزشی، می¬تواند مشارکت زنان را افزایش دهد.\r\nاصالت و ارزش: تا کنون تحقیقات اندکی با این موضوع در این سطح از تحلیل عوامل و نیز به‌کارگیری روش¬های آماری پیشرفته صورت گرفته است.

کد مقاله 24843
تعداد بازدید 201

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397