• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تفاوت‌های جنسیتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نظر میزان اهمال کاری و سبک‌های کمک‌خواهی تحصیلی
تعداد صفحات 9
نویسنده رامین حبیبی کلیبر
مشخصات نشریه دوماهنامه گام‌های توسعه در آموزش پزشکی - دانشگاه علوم پزشكی كرمان، مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 34
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 150-142
زبان فارسی
کلید واژه اهمال کاری تحصیلی  تفاوت جنسیتی  دانشگاه علوم پزشکی تبریز  سبک‌های کمک‌خواهی  کمک‌خواهی تحصیلی  
چکیده زمینه و هدف: اهمال کاری یکی از عوامل مؤثر بر کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد. البته دانشجویان برای غلبه بر مشکلات تحصیلی، به سبک یکسانی کمک نمی‌گیرند. میزان اهمال کاری و سبک‌های کمک‌خواهی ممکن است در دانشجویان دختر و پسر متفاوت باشد که این به نوبه خود در عملکرد تحصیلی آنان مؤثر می‌باشد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تفاوت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی از لحاظ متغیرهای اهمال کاری و سبک‌های کمک‌خواهی تحصیلی بود.\r\nروش کار: این پژوهش از نوع توصیفی بود و نمونه‌های آن را 392 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (234 دختر و 158 پسر) تشکیل دادند. نمونه‌گیری به شیوه تصادفی خوشه‌ای انجام شد. پرسش‌نامه‌های اهمال کاری تحصیلی و سبک‌های کمک‌خواهی تحصیلی توسط نمونه‌ها تکمیل گردید. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون MANOVA در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.\r\nیافته‌ها: بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ مؤلفه‌های اهمال کاری تحصیلی و سبک‌های کمک‌خواهی اختلاف معنی‌داری وجود داشت. میانگین نمرات دانشجویان دختر در مؤلفه‌‌های آمادگی برای امتحان و تهیه گزارش نیم‌سالی بیشتر از دانشجویان پسر بود. دانشجویان دختر در مؤلفه گزارش نیم‌سالی میانگین بالاتری (48/14) نسبت به دانشجویان پسر داشتند. همچنین، دانشجویان دختر بیشتر از سبک مستقلانه کمک‌خواهی (29/16) و دانشجویان پسر اغلب از سبک اجتنابی کمک‌خواهی (20/9) استفاده می‌کردند.\r\nنتیجه‌گیری: به طور کلی، می‌توان گفت که بالا یا پایین بودن مؤلفه‌های اهمال کاری و سبک‌های متفاوت کمک‌خواهی در دانشجویان، به ویژگی‌هایی همچون نگرش، نحوه یا بینش والدین نسبت به فرزندان و شیوه‌های فرزندپروری بستگی دارد. پژوهش حاضر دارای تلویحاتی برای استادان، مشاوران و روان‌شناسان مراکز مشاوره دانشجویی می‌باشد که می‌توانند از نتایج آن برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.

کد مقاله 24834
تعداد بازدید 292

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397