• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مهارت زندگی بر روی کیفیت زندگی زنان یائسه
تعداد صفحات 11
نویسنده فریبا فرخی - فرشته نارنجی - بهمن صالحی - فاطمه مهرابی رزوه - محمد رفیعی
مشخصات نشریه فصلنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 4 پیاپی 51
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 64-54
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی زنان  یائسگی  زنان یائسه  مهارت‌های زندگی  آموزش مهارت‌های زندگی  کیفیت زندگی  
چکیده مقدمه: یائسگی یک رویداد فیزیولوژیک در زندگی تمام زنان است. از جمله راهکارهای جایگزین، جهت ارتقای سلامتی و رویارویی بهتر با نشانه های دوران یائسگی، مداخلات آموزشی است. مطالعه ای با هدف بررسی اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر روی کیفیت زندگی زنان یائسه در شهر اراک انجام دادیم.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده که بر روی 40 زن یائسه در پنج درمانگاه و کانون بازنشستگان شهر اراک در سال 1393 با نمونه‌گیری آسان و تصادفی ساده انجام گرفت. جهت تعیین میزان کیفیت زندگی از پرسشنامه مخصوص کیفیت زندگی دوران یائسگی (MENQOL) استفاده شد. زنان در دو آموزش مهارت زندگی و گروه شاهد تقسیم شدند. قبل و پس از یک ماه از پایان آموزش، پرسشنامه کیفیت زندگی تکمیل گردید. در نهایت داده ها با SPSS/16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: طی مقایسه ای که بر روی دو گروه بعد از برگزاری جلسات انجام شد میانگین کیفیت زندگی ( 01/0 p = )، علائم وازوموتور (01/0 p = ) و جنسی (008/0 P =) اختلاف آماری معنی داری داشتند. در علائم روحی و روانی (14/0 P =) و فیزیولوژیک (06/0 P =) اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه نهایی: آموزش مهارت های زندگی سبب بهبود کیفیت زندگی، علائم وازوموتور و مسائل جنسی می گردد. پیشنهاد می‌شود در مراکز بهداشتی درمانی جلسات آموزش مهارت زندگی برای بهبود علائم وازوموتور، جنسی و ارتقا کیفیت زندگی زنان یائسه در نظر گرفته شود.

کد مقاله 24166
تعداد بازدید 328

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397