عنوان | بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر رضایتمندی زناشویی و اختلال وسواسی جبری زنان یزد |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 14 شماره 6 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 233-223 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی زنان یزد یزد (شهرستان) ذهن آگاهی اختلال وسواسی جبری درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی |
چکیده |
مقدمه: هدف اصلی درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن آن است که بیمار، از طریق پایش خودایند از اثرات فعالیت مجدد ذهنیت انجامی آگاهی مییابد واز طریق ایجاد و به کار گیری حالت حضور ذهن در ذهنیت بودن بماند واز طریق انجام تمرینهای مکرر با جهتدهی قصد مندانه توجه به یک شی خنثی مثلا جریان تنفس به مشاهده افکار و احساسات یا حسهای بدنی خود بیندیشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی گروهی بر رضایتمندی زناشویی و اختلال وسواسی- جبری میباشد.\r\nروشبررسی: پژوهش حاضریک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی (یک گروهی) میباشد.آزمودنیهای پژوهش با فراخوان تحقیق به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند سپس فرم کوتاه پرسشنامه رضایتمندی زناشویی اینریچ و پرسشنامه اختلال وسواسی- جبری مادزلی به افراد داده شد. علاوه بر دو ابزار بالینی، با مصاحبه تشخیصی بر اساس (DSM-IV) اختلال وسواسی- جبری آنها ارزیابی شد. ازجامعه زنان متاهل شهریزد که اختلال وسواسی- جبری داشتند و 6ماه بود که تحت درمان دارویی بودند، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند. مداخله آموزشی به مدت 2ماه انجام گرفت، اطلاعات حاصل جمعآوری و توسط نرمافزار SPSS با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مقایسه شدند.\r\nیافتهها: طبق نتایج بدست آمده، میانگین نمرات رضایتمندی زناشویی پیشآزمون در گروه کنترل وآزمایش به ترتیب برابر با 8354/2 و 1546/3 بوده و در پسآزمون به ترتیب 8453/2 و3617/3 بود همچنین میانگین شدت علایم وسواسی- جبری در پیشآزمون در گروهکنترل و آزمایش به ترتیب 5244/0 و 4933/0 بوده و در پسآزمون به ترتیب 4866/0 و 3822/0بود.\r\nنتیجهگیری: این درمان به طور معنیداری منجر به افزایش رضایتمندی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. در خصوص آموزش ذهنآگاهی بر روی کاهش شدت علائم وسواسی- جبری موثر بود ولی رابطه معنیدار نبود. |
کد مقاله | 24162 |
تعداد بازدید | 292 |
|