عنوان
|
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی کارکنان هلال احمر |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
سمانه سلطانی - فریده دوکانهای فرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه امداد و نجات - موسسه آموزش عالي علمي - كاربردي هلال ايران سال 7 شماره 3 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
107-96 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی فرسودگی شغلی مدیریت استرس درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس آموزش مدیریت استرس کارکنان جمعیت هلال احمر
|
چکیده
|
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی کارکنان هلالاحمر بود.\r\nروش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان هلالاحمر (ستاد مرکزی) تشکیل میدهند. افراد نمونه در وهلۀ اول به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحله اي انتخاب و پس از تكميل پرسشنامههای رضایت زناشویی و فرسودگی شغلی براي ورود به تحقيق با استفاده از نمونهگيري تصادفي در دو گروه آزمایشی و كنترل (15 نفر برای هر گروه) برگزیده شدند. گروه آزمایش، در 10 جلسۀ گروهی آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری شرکت کرد، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت، دادههای جمعآوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند.\r\nیافتهها: براساس یافتهها، بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بهطور معناداری موجب کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت زناشویی کارکنان شده است. ( 01/0 > P )\r\nنتیجهگیری: با توجه به نتایج، انجام مداخلات بر اساس آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری میتواند در بهبود وضعیت شغلی و زناشویی کارکنان هلالاحمر مفید باشد.
|