عنوان
|
اثربخشي روش ارتباط كودک والد بر شدت نشانگان اختلال كاستي توجه/ بيش فعالی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مختار ویسانی - منیجه شهنی ییلاق - سیروس عالی پور بیرگانی - مهناز مهرابی زاده هنرمند |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
38-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی اختلالات رفتاری روش ارتباط کودک والد
|
چکیده
|
يکي از شايع ترين اختلالات دوران کودکي، که همواره مورد توجه متخصصان سلامت رواني بوده است، اختلال کاستي توجه/ بيش فعالي است که مي تواند پيامدهاي منفي در زندگي فرد داشته باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي روش ارتباط کودک- والد بر کاهش نشانگان اختلال کاستي توجه/ بيش فعالي انجام شد. به اين منظور تعداد 36 نفر از دانش آموزان پسر 10-7 سال داراي اختلال کاستي توجه/ بيش فعالي شهر سنندج در اين پژوهش شرکت کردند و در دو گروه آزمايش (18 نفر) و گروه کنترل (18 نفر) گمارده شدند. پيش از شروع مداخله، با استفاده از مقياس مشکلات رفتاري کودکان کانرز- فرم والد (CPRCBP) از هر دو گروه پيش آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمايش تحت روش درماني مبتني بر ارتباط کودک- والد به مدت 10 جلسه 2 ساعته قرار گرفتند. پس از آن، از هر دو گروه پس آزمون و بعد از گذشت يک ماه از اجراي پس آزمون، از هر دو گروه آزمون پيگيري به عمل آمد. نتايج نشان داد که آموزش روش ارتباط کودک- والد، نشانگان اختلال کاستي توجه/ بيش فعالي و زيرمقياس هاي فقدان توجه و بيش فعالي را به طور معناداري کاهش داده است. با توجه به اين که روش ارتباط کودک- والد تاثير مناسبي بر کاهش نشانگان اختلال کاستي توجه/ بيش فعالي دارد، استفاده از اين روش درماني توسط روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان توصيه مي شود.
|