عنوان | مصرف رسانه، مديريت بدن و رفتار باروری (مورد مطالعه: زنان معلم یاسوج) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه راهبرد فرهنگ - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 196-173 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدیریت بدن مصرف رسانهای یاسوج معلمان زن رفتار باروری |
چکیده |
دنياي نوين، فضاي به هم پيوسته اي است كه افراد در نقاط مختلف آن در يك نظام اطلاعاتي واحد مشاركت دارند. رسانه ها عامل اصلي اين پيوستگي اند و مي توانند تاثير عمده اي بر نگرش افراد نسبت به ابعاد خانواده و فرزندآوري داشته باشند. همچنين رسانه ها اين قابليت را دارند تا با ارائه بدن هاي ايده آل و تعاريفي از زيبايي ظاهري، نگرش زنان نسبت به الگوهاي موجود در هر فرهنگ را دستخوش تغيير قرار دهند. فرزندآوري همواره با بدن زنان در ارتباط بوده و تغييراتي زيستي و ظاهري را در بدن آنها پديد مي آورد. در بسياري از جوامع چنين تصور مي شود كه حاملگي اختلالاتي در كنترل بدن ايجاد و تغييراتي را در اندازه و شكل بدن ايجاد مي كند. هدف اين پژوهش تبيين تفاوت هاي باروري با استفاده از ميزان مصرف رسانه اي و رفتارهاي مرتبط با مديريت بدن در بين زنان فرهنگي شهر ياسوج است. روش تحقيق اين پژوهش كمي و به شيوه پيمايشي و با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ابرازي انجام شده است. يافته هاي تحقيق نشان داد كه با كنترل سن، استفاده از اينترنت و مديريت ظاهر بدن، اثر منفي و مصرف رسانه خارجي اثر مثبت بر رفتار باروري دارد. همچنين با كنترل سن، مصرف اينترنت و رسانه خارجي و مديريت ظاهر بدن بيش از %42 از تغييرات رفتار باروري را در بين نمونه مورد بررسي تبيين كرده است. |
کد مقاله | 23603 |
تعداد بازدید | 319 |
|