عنوان | بررسي رابطه هویت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فقه و تاریخ تمدن سال 9 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 37-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت فرهنگی هویت فردی هویت اجتماعی دانشجو هویت ملی هویت دینی مشهد دانشگاه آزاد اسلامی هویت قومی هویت جمعی هویت خانوادگی اعتقاد به حجاب هویت عرفی هویت ارزشی |
چکیده |
هدف اين تحقيق بررسي هويت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب مي باشد. اين مقاله حاصل يك كار پژوهشي است كه به صورت پيمايشي و با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي بين 380 نفر از دانشجويان دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامي مشهد در نيمسال دوم سال تحصيلي 1392 – 1391 با پرسش نامه اي خود اجرا شده كه ضريب آلفاي كرونباخ سوالات تحقيق ( 717/0) است.\r\nدر اين پژوهش مقياس هويت فرهنگي و اجتماعي با ابعاد « هويت ملي، هويت ديني و هويت عرفي و ارزشي، هويت فردي، هويت جمعي، هويت خانوادگي و هويت قومي » و مقياس نهايي اعتقاد به حجاب به عنوان متغير وابسته با مولفه هاي « رعايت حجاب، تمايل به رعايت حجاب، اعتقاد به حجاب، پيامدهاي حجاب » با پرسش نامه اي محقق ساخته مورد سنجش و اندازه گيري قرار گرفته است. براي تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسن و رگرسيون چند متغيره استفاده شده است. \r\nنتايج نشان مي دهد بين هويت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت دارد. هم چنين بين برخي ابعاد هويت فرهنگي و اجتماعي (هويت ملي، هويت ديني و هويت عرفي و ارزشي، هويت خانوادگي و هويت قومي) با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت وجود دارد. تحليل رگرسيون چند متغيره نشان مي دهد، قدرت تبيين مدل رگرسيون 525/0 است، بدين معنا كه 28 % تغييرات اعتقاد به حجاب بر اساس متغير هاي مدل و 72 % باقي مانده با ساير متغيرهاي خارج از مدل تبيين مي گردد كه متغير هويت ديني و هويت قومي از ابعاد اجتماعي و فرهنگي بيشترين ميزان تاثير را بر ميزان اعتقاد به حجاب داشته است. |
کد مقاله | 22870 |
تعداد بازدید | 295 |
|