• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ويژگي‌هاي موقعيتي زنان و احساس تضاد نقش‌هاي زناشویی
تعداد صفحات 16
نویسنده خدیجه سفیری - اک‍رم خ‍م‍س‍ه - زهرا زارع
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 202-187
زبان فارسی
کلید واژه طبقه اجتماعی  کلیشه‌های جنسیتی  تحصیلات زنان  میزان تحصیلات زنان  تضاد نقش‌های زناشویی  ساعات کار  تنوع نقش  
چکیده هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگی های موقعیتی زنان و تضاد نقش های زناشویی در آنهاست که در این زمینه از دو نظریه مجموعه نقشی مرتن و فمنیسم لیبرال استفاده شده است.
جامعه آماری شامل زنان متأهل جوان (35 تا20ساله) شهر شیراز است که حداقل یک سال از زندگی مشترک آنها گذشته باشد. جمعیت نمونه 287 نفر است و ابزار تحقیق دو پرسشنامه تضاد نقش و نقش جنسیتی بم (BSRI) است که تضاد نقش در 8 حیطه تحصیلی، اشتغال، مدیریت مالی، کار خانگی، روابط جنسی و عاطفی، روابط خانوادگی و دوستی، گذراندن اوقات فراغت و نگهداری و تربیت فرزندان مورد سنجش قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون های معنادار و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که ویژگی های موقعیتی زنان با احساس تضاد نقش در آنها ارتباط دارد. بر این اساس زنان با سن بالاتر، سطح تحصیلات و آگاهی بیشتر، موقعیت بالاتر به لحاظ طبقه اجتماعی، پایبندی بیشتر به کلیشه های جنسیتی و میزان درآمد بیشتر، تضاد نقش کمتری را احساس می کنند، در حالی که با افزایش ساعات کاری و تنوع نقش ها میزان تضاد نقش در آنها افزایش می یابد.

کد مقاله 22614
تعداد بازدید 314

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397