• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير انسجام و انعطاف‌پذيري خانواده بر شكل گيري هویت
تعداد صفحات 15
نویسنده سیامک سامانی - علیرضا خوشرو - محمدرضا رزمی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 185-171
زبان فارسی
کلید واژه هویت  انسجام خانواده  انعطاف‌پذیری خانواده  شکل‌ گیری هویت نوجوانان  هویت نوجوانان  
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین تآثیر سطوح بالا و پایین انسجام و انعطاف پذیری خانواده بر شکل گیری هویت در ابعاد تعهد، اکتشاف، حیطه های ایدئولوژیک و بین فردی، انجام گرفت.
نمونه مورد مطالعه 551 نفر از دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شیراز (150 دانش آموز پسر و 139 دانش آموز دختر) و دانشجویان سال اول دانشگاه شیراز (129 نفر دانشجوی پسر و 133 دانشجوی دختر) بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه های انسجام خانواده، انعطاف پذیری مثبت و فرایند هویت خود (EIPQ).
نتایج به دست آمده حکایت از آن داشتند که سطوح بالا و پایین انسجام خانواده تآثیر معنی دار بر نمرات تعهد بین فردی داشته اند (0/001=P و 12/93=(1.475) F).
در زمینه اکتشاف ایدئولوژیک نتایج نشان داد که بین دختران و پسران از لحاظ میانگین این نمرات تفاوت معنی داری وجود دارد (0/01=P و 6/36=(1.471) F).
و متغیرهای جنسیت و سطوح انعطاف پذیری خانواده بالا و پائین نیز تأثیر تعاملی معنی داری بر میانگین نمرات مذکور داشته اند (0/03=P و 4/5=(1.471) F).
در زمینه نمرات اکتشاف بین فردی نیز سطوح بالا و پائین انسجام خانواده، تأثیر متفاوت و معنی داری بر میانگین این نمرات داشته است (0/01=P و 5/7=(1.492) F).
علاوه بر آن که سطوح بالا و پایین انعطاف پذیری و انسجام خانواده به صورت تعاملی بر این نمرات تأثیر معنی دار داشته اند (0/02=P و 4/97=(1.492) F).
به طور کلی این پژوهش نشان داد که انسجام و انعطاف پذیری خانواده، به گونه ای معنی دار، شکل گیری هویت نوجوانان دختر و پسر را تحت تأثیر قرار می دهد.

کد مقاله 22613
تعداد بازدید 298

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397