عنوان
|
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانشآموزان عادی شهر ایلام |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
فروزان داوری فر - شهرام مامی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 2 پیاپی 91 |
تاریخ انتشار
|
تير - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
158-149 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر ایلام دانشآموزان عادی اختلالات برونی سازی شده دانشآموزان دوره ابتدایی شیوههای فرزندپروری مادر پنج عامل شخصیت سبک فرزندپروری
|
چکیده
|
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونیسازی شده و مادران دانشآموزان عادی بود.\r\nمواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.\r\nیافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند.\r\nبحث و نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونیسازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند.
|