| عنوان | اثربخشی آموزش فرزندپروری والدين بر کاهش علايم اختلال سلوک و بهبود سبکهای فرزندپروری |
| تعداد صفحات | 7 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گرگان شماره 2 پیاپی 54 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 30-24 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری نوجوانان اختلال سلوک اثربخشی آموزش سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری |
| چکیده |
زمینه و هدف : حل مشکلات روانشناختی کودکان و نوجوانان نهتنها جنبه درمانی دارد؛ بلکه نوعی پیشگیری محسوب میشود. عمدهترین اختلالات دوران کودکی که باعث مراجعه به متخصصین بهداشت روانی میشود؛ از نوع اختلالات رفتاری بوده و شایعترین آن اختلال سلوک است. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدین بر کاهش علایم اختلال سلوک و بهبود سبکهای فرزندپروری والدین نوجوانان 16-14 ساله انجام شد. روش بررسی : در این کارآزمایی بالینی 32 نوجوان به همراه والدین پس از تشخیص علایم اختلال سلوک به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. از پرسشنامه علایم مرضی (CSI-4) و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری Robinson در مراحل پیشآزمون و پسآزمون و برنامه مداخله فرزندپروری نوجوانان (ساندرز، 2006) به عنوان بسته آموزشی استفاده شد. یافتهها : علایم سلوک در پسآزمون پس از تعدیل با نمرات پیشآزمون کاهش آماری معنیداری نشان داد (P < 0.05 ). همچنین در سبک اقتدارمنش فرزندپروری والدین افزایش آماری معنیدار و در سبک سهلگیرانه و استبدادی کاهش آماری معنیداری در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (P < 0.05 ). نتیجهگیری : آموزش فرزندپروری علاوه بر بهبود روابط عاطفی میان والدین و فرزندان به عنوان یک مداخله موثر در درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان مطرح است. |
| کد مقاله | 22263 |
| تعداد بازدید | 352 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...