عنوان
|
تبیین رابطه میزان نوگرایی و مصرف کالاهای فرهنگی مطالعه موردی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1392-1391 |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محسن نیازی - الهام شفائی مقدم |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشنامه زنان - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 6 شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
188-171 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر نوگرایی مصرف کالاهای فرهنگی دانشآموزان دختر دبیرستانی خطرپذیری جهتگيري علمي کالاهای فرهنگی کاشان (شهرستان) محاسبهپذیری پیشرفتگرایی
|
چکیده
|
مفاهیم نوگرایی و کالاهای فرهنگی به منزلة دو مؤلفة اساسی جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی توجه صاحبنظران این علوم را به خود جلب کرده است. هدف اساسی این مقاله، بررسی رابطة بین مؤلفههای نوگرایی و میزان مصرف کالاهای فرهنگی در میان دانشآموزان است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعة آماری شامل همة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر کاشان در سال تحصیلی 1392-1391 است که با استفاده از فرمول کوکران، 760 نفر در حکم حجم نمونه تعیین و بررسی شدهاند. نتایج تحلیل رگرسیون میزان تأثیر هریک از مؤلفههای نوگرایی، شامل محاسبهپذیری، جهتگیری علمی، ریسکپذیری، پیشرفتگرایی و جهتگیری عامگرا بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی را به ترتیب، به میزان 47/0، 32/0، 27/0، 18/0 و 10/0 نشان داده است. در مجموع، 52 درصد از تغییرات متغیر وابسته از طریق مؤلفههای نوگرایی تبیین شده است.
|