عنوان | نقش رسانهها در تحکيم خانواده ايرانی |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای فرهنگ و تربیت اسلامی - پژوهشگاه امام صادق(ع) - علمی تخصّصی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1393 |
محدوده صفحات | 161-135 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سینما تلویزیون استحکام خانواده رسانه خانواده ایرانی راهبرد |
چکیده |
خانواده مهمترين نهاد اجتماعي است که نقش مهم و بهسزايي در ايجاد هويت افراد بر عهده دارد. با رشد روزافزون رسانههاي مدرن در جامعه، رسانهها خود را بهعنوان رقيبي جدي و سرسخت براي خانوادهها معرفي کردند و آنها را تحت تأثير قرار داده، به مرور زمان کارکردهاي سنّتي خانواده را با مشکلات اساسي روبهرو ساختند. در اين مقاله با روش اسنادي با هدف بررسي نقش رسانهها در تضعيف يا تقويت خانواده، به بررسي نظريات مهمّ تأثيرات رسانهها و نظرية هنجاري ميپردازد. سپس با توجه به هفت شاخص اصلي تحکيم خانواده يعني ازدواج بههنگام، افزايش نرخ مواليد، کاهش نرخ طلاق و خانوادة تک سرپرست، ازدواج مجدد خانوادههاي تک سرپرست، اصل رحمت، اصل مودت و اصل آرامش به سؤال اصلي که: رسانهها چه نقشي در تغيير خانوادههاي ايراني داشته است، پاسخ ميدهد. در پايان نيز راهبردهايي چند در سطح خانوادهها، رسانهها و مسئولين ارائه شده است از جمله: 1. برخورد فعال و پويا در مقابل رسانهها نه انفعالي؛2. هماهنگي و همکاري دولت و وزارتخانههاي گوناگون با تهيهکنندگان و کارگردانان بهمنظور ساختن سريالها و فيلمهاي تقويتکنندة بنيانهاي خانواده؛ 3. بهرهوري از روشهاي متنوع براي تحکيم خانواده درکشور. |
کد مقاله | 20801 |
تعداد بازدید | 383 |
|