• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه باورهای انگیزشی فرزندان در گونه‌های مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده
تعداد صفحات 12
نویسنده منا قریشی - سیامک سامانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در يادگيري آموزشگاهی و مجازی - دانشگاه پيام نور - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-29
زبان فارسی
کلید واژه فرزندان  گونه‌های خانواده  محتوای خانواده  فرآیند خانواده  باورهای انگیزشی  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونه‌های مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس‌رویدادی می‌باشد. به منظور این پژوهش از میان دانش‌آموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. فرایند انتخاب گروه نمونه در این پژوهش بدین ترتیب بود که ابتدا از هر کدام از نواحی چهار گانه شهر شیراز، دو دبیرستان (یک دبیرستان دخترانه، یک دبیرستان پسرانه) به تصادف انتخاب و سپس از هر دبیرستان به تفکیک رشته یک کلاس انتخاب و کلیه دانش‌آموزان کلاس انتخاب شده مورد مطالعه قرارگرفتند. \r\nپس از نمونه‌گیری و انتخاب نمونه مورد نظر، برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس­های خودگزارشی فرایند، مقیاس‌های خودگزارشی محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آن‌ها تأیید شده است، استفاده گردید، داده‌ها به صورت کمی تعریف شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش آمار استنباطی آزمون تحلیل واریانس یک‌متغیره، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون تی و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. \r\nتحلیل‌ها نشان داد که از میان خرده‌مقیاس‌های باورهای انگیزشی، خودکارآمدی و ارزش‌گذاری درونی در گونه‌های مختلف خانواده دارای تفاوت معنادار است، که تفاوت در گونه‌های سالم با گونه‌های غیر سالم می‌باشد. در حالی‌که در اضطراب امتحان تفاوت معناداری در گونه‌های مختلف خانواده مشاهده نشد. همچنین تفاوت جنسیتی در هیچ‌یک از مؤلفه‌های باور انگیزشی معنادار نبود. و به روان‌شناسان مدرسه و مشاوران توصیه می‌شود که این موضوع را در مشاوره با دانش‌آموزان مورد توجه قرار دهند.

کد مقاله 20765
تعداد بازدید 291

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397