| عنوان | رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تابآوری در دانشآموزان: نقش میانجیگری هوش هیجانی |
| تعداد صفحات | 20 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی سال 5 پیاپی 18 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 128-109 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | هوش هیجانی ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده الگوی ارتباطی خانواده تابآوری |
| چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تاب آوری در دانش آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور تعداد 222 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. بر اساس ماتریس همبستگی، بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و تاب آوری رابطه معناداری وجود دارد، بدین معنی که بین جهت گیری گفت و شنود و هوش هیجانی و تاب آوری رابطه مثبت و بین جهت گیری همنوایی و هوش هیجانی و تاب آوری رابطه منفی وجود دارد. همبستگی بین هوش هیجانی و تاب آوری نیز مثبت و معنادار است. تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که از بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهت گیری گفت و شنود پیش بینی کننده مثبت و معنادار هوش هیجانی و تاب آوری است. همچنین، هوش هیجانی پیش بینی کننده مثبت و معنادار تاب آوری است. در نهایت، تحلیل مسیر نقش واسطه ای هوش هیجانی در رابطه بین جهت گیری گفت و شنود و تاب آوری دانش آموزان را تایید نمود. |
| کد مقاله | 20675 |
| تعداد بازدید | 345 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...