• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش متغيرهای کارايی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصيت در پيش‌ بينی انگيزش پيشرفت تحصيلی
تعداد صفحات 23
نویسنده محمود نجفی - غلامرضا دهشیری - محمدعلی محمدی‌فر - سولماز دبیری - نصرت جعفری
مشخصات نشریه فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 42
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-9
زبان فارسی
کلید واژه شخصیت  حرمت خود  کارایی خانواده  انگیزش پیشرفت تحصیلی  خودکارآمدی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغيرهای کارايی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصيت در انگيزش پيشرفت تحصيلی ‌در دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصيفی- همبستگی بود. جامعه آماری کليه دانش‌آموزان مشغول به تحصيل در دوره متوسطه شهر سمنان در سال تحصيلی 1390 بودند. 400 دانش‌آموز دوره دبيرستان از شهر سمنان با روش نمونه‌گيری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. پس ازکنارگذاشتن پرسشنامه‌های ناقص در نهايت 371 پرسشنامه تجزيه و تحليل شد. پرسشنامه‌های پژوهش شامل پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی بحرانی (1372)، خودکارآمدی شوارزر و جروسالم(1981)، حرمت خود روزنبرگ(1965)، کارايی خانواده نجاريان (1374) و شخصيت آيزنگ- فرم کوتاه (1985) بود. نتايج نشان داد که بين انگيزش پيشرفت تحصيلی با کارآيی خانواده و مؤلّفه‌های آن، حرمت خود، برون‌گرايی و خودکارآمدی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنين بين روان‌رنجور‌خويی با انگيزش پيشرفت تحصيلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتايج رگرسيون گام به گام نشان داد که کارآيی خانواده، خودکارآمدی، برون‌گرايی، حرمت خود و روان‌رنجور‌خويی به ترتيب نقش مهم و معناداری در تبيين انگيزش پيشرفت تحصيلی دارند. درمجموع اين متغيرها 33 % از واريانس انگيزش پيشرفت تحصيلی را تبيين می‌کنند. بنابراين، در افزايش انگيزش تحصيلی بايد اين متغيرها را در برنامه‌ريزی و سياست‌های آموزشی و پرورشی مد نظر قرار داد.

کد مقاله 20646
تعداد بازدید 319

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397