• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی و مقايسه مشارکت اجتماعی والدين نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه
تعداد صفحات 24
نویسنده علی هاشمیان‌فر - علیرضا اکبرزاده
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان (جامعه‌شناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 15
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 180-157
زبان فارسی
کلید واژه مشارکت اجتماعی  بزهکاری  بزهکاری نوجوانان  مدرسه  نوجوانان عادی  مشارکت تربیتی  مشارکت پرورشی  مشارکت آموزشی  
چکیده اين مطالعه با هدف بررسی و مقايسه مشارکت اجتماعی والدين نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقيق حاضر مشارکت اجتماعی والدين، در دو بعد مشارکت تربيتی – پرورشی و آموزشی والدين در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظريه کنترل اجتماعی هيرشی به عنوان چارچوب نظری تحقيق انتخاب شده و فرضيه‌های تحقيق نيز بر اساس چارچوب نظری تدوين شده است. روش انجام تحقيق به روش پيمايشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقيق را کليه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبيرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نيز کليه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربيت شهر تهران تشکيل داده اند. برای تعيين حجم نمونه از روش نمونه گيری خوشه‌ای و تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقيق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غير بزهکار تشکيل داده‌است. برای سنجش قابليت اعتماد گويه‌ها در پرسشنامه از ضريب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گويه‌ها علاوه بر اعتبار صوری از تحليل عامل استفاده شده‌است. برای تجزيه و تحليل داده‌ها علاوه بر جداول توزيع فراوانی، از آزمون‌هايT و آزمون لوين برای آزمون معناداری تفاوت ميانگين‌های دو گروه استفاده شده‌است. نتايج حاصل از تحقيق در نمونه مورد بررسی نشان داده‌است که در زمينه مشارکت تربيتی- پرورشی والدين براساس قيود اجتماعی نظريه هيرشی، بين دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غير بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمينه تعهد به اهداف مدرسه بين نوجوانان بزهکار و نوجوانان غير بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنين نتايج تحقيق در زمينه مشارکت‌آموزشی والدين نيز بيانگر آن است که ميانگين درگير بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بين نوجوانان غير بزهکار بيشتر از نوجوانان بزهکار است و اين تفاوت معنی‌داری است.

کد مقاله 20318
تعداد بازدید 703

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397