عنوان | اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در افزایش شادکامی زنان اسلامشهر |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 17 شماره 2 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | اسفند و فروردین - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 102-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن شادکامی اثربخشی آموزش گروهی اسلامشهر (تهران) اثربخشی آموزش رویکرد چندوجهی لازاروس |
چکیده |
مقدمه: داشتن هیجانات برای ایجاد و ادامهی روابط بین فردی چه در تعاملات با دیگران و چه در روابط خانوادگی لازم است. داشتن مهارتهای لازم در مدیریت هیجانات و آگاهی از تواناییها و شناخت خود میتواند به مطلوب سازی هیجانات و طرحواره های شناختی افراد کمک کند. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در شادمانی زنان انجام شد. \r\nروش کار: جامعه ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام زنان مراجعه کننده به کلینیک مددکاری آفتاب شرق در سال 1392 در اسلامشهر بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 24 زن که سطح شادمانی آنان بنا بر پرسشنامه ی شادمانی آکسفورد پایین بود به عنوان نمونه، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخلات مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس در 10 جلسه ی یک ساعته به گروه آزمون به صورت گروهی آموزش داده و مجددا پرسشنامه روی تمام افراد اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. \r\nیافته ها: میانگین نمرات شادکامی در مرحله ی پیش آزمون بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی داری ندارد (05/0 < P) اما این تفاوت پس از مداخله، معنی دار است (001/0 = P). \r\nنتیجه گیری: بنا برنتایج پژوهش آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس روش مناسبی برای بهبود شادمانی زنان است لذا به منظور افزایش شادمانی زنان لازم است که زمینهی تقویت ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری آنان فراهم شود. |
کد مقاله | 20295 |
تعداد بازدید | 513 |
|