• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه بازنمايي زنان در آثار استوديويي عكاسان ايراني و ژاپني اواخر قرن نوزدهم ميلادي
تعداد صفحات 21
نویسنده مهسا دهقانی - پروین طاعی
مشخصات نشریه دوفصلنامه نامه هنرهاي تجسمي و كاربردي - دانشگاه هنر پیاپی 13
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 59-39
زبان فارسی
کلید واژه مدرنیته  قاجار  بازنمایی زن   عکاسی ژاپن  عکاسی ایران  
چکیده با ورود عکاسی در ایران به سال 1258 هـ.ق/ 1842 م و در ژاپن با اختلاف کمتر از یک دهه به سال 1264 هـ.ق/1848 هم‌زمان شاهد رشد و ترقی روز‌افزونی در هنر عکاسی این دو کشور هستیم. با توجه به اسناد تصویری به دست آمده از عکاسی قرن نوزدهم کشور‌های ایران و ژاپن، بازنمایی زنان در ژاپن به طور گسترده‌تری به چشم می‌خورد. نگارنده با بهره‌گیری از روش توصیفی به دنبال پاسخ این پرسش‌ها بوده که نحوه ورود صنعت عکاسی به کشور ژاپن و ایران در روند بازنمایی زنان در عکس چه نقشی داشته است و زنان چه جایگاهی و چه اهمیتی در آثار استردیویی عکاسان ژاپنی و ایرانی قرن نوزدهم دارند. در ادامه روند و جریان پژوهش جهت بررسی و تفسیر شباهت‌ها، تفاوت‌ها و چرایی کاربرد زنان در عکس‌های استودیویی از روش مقایسه‌ای استفاده شده است. در این مقاله، در دو بخش مجزا ابتدا ورود عکاسی و چگونگی بازنمایی زنان در دو کشور ایران و ژاپن بیان شده است. سپس به مقایسه تصویری بازنمایی زن در عکاسی استودیویی ایران و ژاپن در مواردی از جمله طبقه اجتماعی زنان، پس‌زمینه، پوشش و نوع لباس، وضعیت و حالت قرار‌گیری مدل‌ها نسبت به هم مقایسه و تحلیل شده است. هجوم سهمگین مدرنیته و مظاهر غرب به دنیای شرق که ایران و ژاپن را شامل می‌شد دو نتیجه بسیار متفاوت در بر داشت. فرهنگ ژاپن در دوره میجی با شناخت و تحلیل غرب و عکاسی آن، در برداشت خود از این میراث عاقبت توانست از آن عنصری مختص خود که عکاسی از نوع ژاپنی است استخراج کند، اما هنرمند ایرانی پس از دوره قاجار نه فقط در عکاسی بلکه در برخی هنرهای دیگر نیز تنها به تقلیدی سطحی و بی‌دخل و تصرف از غرب اکتفا کرد.

کد مقاله 20265
تعداد بازدید 590

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397