• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تطبيقي جنسيتي رضايتمندي از پزشک، در مراجعين به درمانگاه‌هاي سرپايي عمومي، تخصصي و فوق تخصصي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اصفهان
تعداد صفحات 10
نویسنده غلامرضا قاسمی - سعید ولی‌الله پورامیری - پریسا یاوری - علی مهرابی کوشکی
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 31 پیاپی 249
تاریخ انتشار مهر - هفته سوم - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 1323-1314
کلید واژه اصفهان  رضایتمندی  تطابق جنسیتی  مشارکت بیمار و پزشک  
چکیده مطالعات و تجربيات مختلف نشان داده است كه تطابق جنسيتي بين بيمار و پزشك، موجبات كيفيت ارتباط بهتر با بيمار و برعكس، عدم تطابق جنسيتي، زمينه ساز تضعيف ارتباط بين پزشک و بيمار و عدم مشارکت کافي در تشخيص و درمان بيماري مي باشد. موضوع تطابق جنسيتي بين بيمار و پزشک، از جنبه هاي مختلف، پزشکي، روانپزشکي، مذهبي، فرهنگي و اجتماعي حايز اهميت است. در برخي موارد، عدم تطابق جنسيتي، موجب پنهان ماندن جنبه هاي مختلف بيماري و همچنين نارضايتي بيماران مي گردد. مطالعه ي حاضر با هدف مقايسه ي زنان و مردان بيمار در رضايتمندي آن ها از پزشک معالج خود انجام گرفت.\r\nروش ها: اين مطالعه ي توصيفي- تحليلي در شش ماه اول سال 1391 در سطح درمانگاه هاي عمومي و تخصصي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بر روي 423 بيمار مراجعه کننده به اين واحدها انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه، به روش نمونه گيري ساده و در دسترس از بين مراجعين به درمانگاه هاي سرپايي عمومي، تخصصي و فوق تخصصي تابعه ي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان انتخاب شدند. رضايتمندي بيماران به کمک پرسش نامه ي مشارکت و رضايت بيمار (PICS) تعيين گرديد. تحليل داد ها به وسيله ي رايانه و نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون هاي توصيفي student-t و X2 انجام شد.\r\nيافته ها: تطابق جنسيتي در بين 231 بيمار (54 درصد) وجود داشت. 83 درصد بيماران مرد و 70 درصد بيماران زن به پزشکان مرد مراجعه کردند و تفاوت معني داري در انتخاب جنسيت پزشک وجود داشت (P < 0.001) رضايت بيماران از پزشکان پايين بود. رضايت در گروه انطباق جنسي بالاتر از گروه عدم انطباق جنسي بود؛ اما اين تفاوت از لحاظ آماري معني دار نبود (p = 0.26).\r\nنتيجه گيري: تطابق جنسيتي بيمار و پزشک در مراکز درماني در حد مناسبي نيست. علاوه بر آن، مشارکت کافي بين بيمار و پزشک صورت نمي گيرد. اين امر باعث مي گردد که رضايت بيماران کاهش يابد و تبادل اطلاعات بين پزشک و بيمار در حد مناسبي انجام نشود و در نتيجه، تشخيص و درمان صحيح بيماري دچار مشکل شود. از اين رو، لازم است در جهت تامين و توزيع متناسب پزشک عمومي و متخصص در مناطق مختلف، تدابير ويژه اتخاذ گردد و در جهت اشاعه ي فرهنگ برابري توانمندي هاي پزشکان زن و مرد تلاش شود.

کد مقاله 20015
تعداد بازدید 396

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397