• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه‌ای ابعاد خودکارآمدی
تعداد صفحات 30
نویسنده محمدحسین  دهقانی‌زاده  - مسعود حسین‌چاری - مرتضی مرادی - عباسعلی سلیمانی خشاب
مشخصات نشریه  روان‌شناسي تربيتي - دانشگاه علامه طباطبايي پیاپی 32
تاریخ انتشار تابستان - 1393
محدوده صفحات 30-1
زبان فارسی
کلید واژه الگوی ارتباطی خانواده  سرزندگی تحصیلی  ساختار کلاس  ابعاد خودکارآمدی  
چکیده اين تحقيق به منظور بررسي تاثير ادراك از الگوهاي ارتباطات خانواده (الگوي ارتباطي گفت و شنود و الگوي ارتباطي همنوايي) و ساختار كلاس (تكليف، سخت گيري در ارزشيابي، تاكيد بر ارزشيابي و مرجعيت) بر روي سرزندگي تحصيلي با بررسي نقش واسطه اي ابعاد خودكارآمدي صورت گرفت. شركت كنندگان اين پژوهش 337 نفر از دانش آموزان (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه ي شهر مهريز بودند كه به روش خوشه اي تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي اين پژوهش، نسخه ي ابزار تجديد نظر شده ي الگوهاي ارتباطات خانواده، پرسشنامه ي ساختار كلاس، نسخه ي ابعادخودكارآمدي و پرسشنامه ي سرزندگي تحصيلي بودند. براي بررسي پايايي اين ابزارها از آلفاي كرونباخ و براي بررسي روايي آن ها از روش تحليل عامل و همساني دروني استفاده شد. ابزارها پايايي و روايي مطلوبي را نشان دادند. براي تحليل داده ها از روش آماري تحليل مسير با به كارگيري رگرسيون همزمان و مطابق با مراحل پيشنهادي بارون و كني (1986) استفاده شد. به طور كلي نتايج حاكي از آن بود كه اول، برخي از ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و ساختار كلاس به صورت مستقيم قدرت پيش بيني سرزندگي تحصيلي را دارند. دوم، برخي از ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و همچنين ساختار كلاس پيش بيني كننده ي مستقيم ابعاد خودكارآمدي هستند. سوم، پس از بررسي ضرايب مسيرهاي بدست آمده، معلوم شد كه متغير ابعاد خودكارآمدي نقش واسطه اي ميان الگوي ارتباطي گفت و شنود، جذابيت تكليف و مرجعيت از يك سو و سرزندگي تحصيلي از سوي ديگر دارد. يافته ها با توجه به تحقيقات پيشين به بحث گذاشته شده و پيشنهادهايي به منظور پژوهش بيشتر در اين زمينه مطرح شده است.

کد مقاله 19933
تعداد بازدید 645

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397