• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر یادگیری رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب و دلبستگی مادر با جنین در مادران نخست باردار
تعداد صفحات 13
نویسنده مرضیه اکبرزاده - منیره طوسی - نجف  زارع - فرخنده شریف
مشخصات نشریه فصلنامه مراقبت مبتني بر شواهد - دانشكده پرستاري و مامايي مشهد - پزشکی شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 33-21
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی مادر و جنین  دلبستگی مادری  زنان نخست باردار  یادگیری رفتارهای دلبستگی  اضطراب مادر  
چکیده زمینه: وجود اضطراب به شکل‌های مختلف در زنان باردار، به ویژه در زنان نخست­باردار که آمادگی لازم رابرای مادر شدن ندارند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بنابراین بهبود وضعیت سلامت روانی و کاهش اضطراب آنها اهمیت بسزایی دارد. \r\nهدف:. تعیین تاثیر یادگیری رفتارهای دلبستگی برمیزان اضطراب و دلبستگی مادر با جنین درمادران نخست باردار مراجعه­کننده به مراکز منتخب بارداری شهرشیراز در سال 1389. \r\nروش: در این کارآزمایی بالینی 84 خانم باردار شکم اول به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. برای گروه آزمون علاوه بر مراقبت‌های معمول بارداری، چهار جلسه 90 دقیقه‌ای کلاسهای یادگیری رفتارهای دلبستگی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت‌های معمول بارداری رادریافت نمودند. نمره دلبستگی مادر با جنین و اضطراب، قبل از مداخله و همچنین در پایان 1 ماه مداخله در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر و جنین کرانلی (MFAS) و پرسشنامه‌ی استاندارد شده اضطراب اسپیلبرگر (Spielberger State-Trait Inventory) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 و آزمون­های آماری تی مستقل و تی زوجی صورت گرفت. \r\nیا‌فته­ها: میانگین نمره اضطراب و دلبستگی قبل از مداخله در دو گروه ،اختلاف آماری معنی داری نداشت \r\n(به ترتیب 590/0 P = ،544/0 = P) ولی میانگین نمره اضطراب ودلبستگی در بعد از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (به ترتیب 003/0 P = ،0001/ 0 > p). \r\nنتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان می‌دهد که یادگیری رفتارهای دلبستگی موجب افزایش میزان دلبستگی مادر با جنین گردید که به نوبه خود موجب کاهش اضطراب مادر باردار شده است. گنجاندن این آموزش­ها در مراقبت­های در آموزش­های دوران بارداری توصیه می­شود.

کد مقاله 19916
تعداد بازدید 394

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397