عنوان
|
تأثير آموزش غنیسازی روابط بر رضايتمندی زناشويی در معلمان زن مقطع ابتدايی شهر بيرجند در سال 1391 |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
معصومه میری - محمدرضا میری - غلامرضا شریف زاده - مریم میری |
مشخصات نشریه
|
مراقبت هاي نوين - دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
1393 |
محدوده صفحات
|
185-177 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی جاذبه تفاهم معلمان زن طرز تلقی غنیسازی ارتباط
|
چکیده
|
زمينه و هدف : ازدواج و زندگی زناشويی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضايت از زندگی نقش مهمی در ميزان کارکردهای بهنجار خانواده ايفا می کند. اين مطالعه با هدف بررسی تأثير آموزش غنی سازی روابط زناشويی بر رضايتمندی زناشويی معلمان زن مقطع ابتدايی در سال 1391 انجام شد.\r\n روش بررسی : اين مطالعه نيمه تجربی از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدايی شاغل در آموزش و پرورش شهر بيرجند که به روش نمونه گيری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی سازی روابط زناشويی در هشت جلسه نود دقيقه ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضايتمندی زناشويی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ويرايش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی داری 05/0 تجزيه و تحليل شدند.\r\n يافته ها: بر اساس نتايج به دست آمده، ميانگين نمره رضايتمندی زناشويی در کل و مؤلفه های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزايش داشت (0/001 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری بين ميانگين نمره رضايتمندی زناشويی در کل و مؤلفه های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (P > 0/05)\r\n نتيجه گيری: آموزش غنی سازی روابط در افزايش رضايتمندی زناشويی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمايه گذاری) مؤثر بود، بنابراين از برنامه آموزش غنی سازی می توان به عنوان يک مداخله مناسب جهت افزايش رضايتمندی زناشويی افراد استفاده کرد.
|