| عنوان | اثربخشي آموزش «تفكيك خويشتن» بر مبناي نظريه بوون بر كاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس دانشآموزان دبيرستاني خانوادههاي طلاق |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی سال 7 شماره 22 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
| محدوده صفحات | 72-63 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | اضطراب فرزندان خانوادههای طلاق خودمتمایزسازی |
| چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش تفکيک خويشتن يا خودمتمايزسازي بر کاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق بود. جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق در مقطع دبيرستان و در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران تشکيل مي دادند. به اين ترتيب که از بين دبيرستان هاي منطقه 2 استان تهران، يک مدرسه به تصادف انتخاب شد و سپس فهرستي از اسامي دانش آموزان پسر خانواده هاي طلاق را ليست گرديد. و 20 دانش آموز به صورت تصادفي ساده انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه (10 نفره) آزمايشي و گواه جايگزين شدند و به پرسشنامه اضطراب زانک و پرسشنامه اعتماد به نفس کوپراسميت پاسخ دادند. 10 جلسه آموزشي در گروه آزمايشي اجرا شد. در اين تحقيق از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده و تجزيه و تحليل داده ها با آزمون کوواريانس صورت گرفت. نتيجه پژوهش نشان داد که آموزش خودمتمايزسازي بر کاهش ميزان اضطراب و افزايش اعتماد به نفس فرزندان خانواده هاي طلاق در سطح p < 0.05 موثر بوده است. |
| کد مقاله | 19604 |
| تعداد بازدید | 568 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...