• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خانواده در ايران باستان و شاهنامه
تعداد صفحات 24
نویسنده رضا اشرف زاده - معصومه  کلانی
مشخصات نشریه  ادبیات فارسی (تخصصی زبان و ادبیات فارسی) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 35
تاریخ انتشار پائیز - 1391
محدوده صفحات 124-101
زبان فارسی
کلید واژه ایران باستان  فردوسی  خانواده  فرهنگ ایرانی  شاهنامه فردوسی  خانواده در شاهنامه  
چکیده پيشينه شناسي موضوع خانواده از ضروريات خانواده پژوهي و مسائل مربوط به خانواده است. پژوهش هاي تاريخي نشان مي دهند كه در زمان هاي بسيار دور خانواده ي ايراني از دودمان هاي بزرگ پدرسري تشكيل يافته بود. در اين خانواده سلطه ي پدري بر روي اعضاي آن نامحدود بود و پدر در آن واحد هم قاضي و هم مجري آداب مذهبي به شمار مي رفت. زن، اگرچه اختياراتي نسبت به شوهر نداشت با وجود اين، بانوي خانه محسوب مي شد و مورد احترام اعضاي خانواده بود؛ فرزندان نيز نسبت به والدين خويش فرمان بردار و مودب بودند.
از ديدگاه آيين زرتشتي، تشكيل خانواده تكليفي مذهبي و پيماني لازم و واجب براي رستگاري روح بود؛ بنابراين چون فرزندان به سن رشد مي رسيدند، پدران اسباب زناشويي فرزندان را براساس آداب و رسوم فراهم مي ساختند.
در خانواده ي شاهنامه، پدر نقشِ سالاري مهربان و دوست داشتني به عهده دارد و فرزندان از پدر خويش با نيك نامي و محبت ياد مي كنند. هم چنين مادر مقامي والا دارد و هميشه مورد احترام و مايه ي مباهات فرزندان است. فرزندان، نيكي به والدين را يك اصل اخلاقي مي دانند و حقوق والدين را رعايت مي نمايند. در اين خانواده، فرزند داشتن مايه ي روشني روان است و دختر و پسر هر دو عزيز و گرامي هستند و روابط فرزندان براساس احترام كوچك تر به بزرگ تر مي باشد.
در خانواده ي شاهنامه، زنان اطاعت از همسر را امري الزامي مي دانند و در هر امري نظر و عقيده ي همسر خويش را خواستار شده، كسب اجازه مي نمايند. آن ها نسبت به همسر، غم گسار، وفادار و مهربان هستند و علاوه بر نقش همسري و مادري، مربي و گاه قيم فرزندان خويش مي باشند.

کد مقاله 19559
تعداد بازدید 576

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397