• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دانش‌آموزان دختر: هویت دینی یا هویت قومی؟
تعداد صفحات 26
نویسنده حسین  گدازگر - لاله فتحی
مشخصات نشریه فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی (علوم انسانی و اجتماعی سابق)- دانشگاه تبریز- علمی پژوهشی پیاپی 19
تاریخ انتشار تابستان و پاییز - 1384
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 162-137
زبان فارسی
کلید واژه هویت  دین  هویت دینی  قومیت  هویت قومی  
چکیده هویت( identity )پدیده‌ای زنه،پویا و شامل بخشهای گوناگونی است که از عضویت فرد در گروه‌های مختلف ناشی می‌شود؛به‌طوری که این هویت‌ها قسمتی از هویت کلی فرد را تشکیل می‌دهند.هویت اجتماعی و هویت فرهنگی از بخشهای مهم هویت هر فردی به حصاب‌ می‌آیند.این هویت‌ها بسیار گسترده و دارای ابعاد مختلف‌اند که بایستی محود شوند؛چرا که‌ تعاریفی که از هویت اجتماعی شده،در می‌یابیم که کی از وجوه مهم آن«قومیت» ( ethnicity )است.این وضعیت در خصوص هویت فرهنگی که یکی از عناصر مهم آن«دین» است نیز صادق است.بدین دلیل در این مطالعه به ابعاد مهمی از هویت اجتماعی و فرهنگی‌ (قومیت و دین)پرداخته شد و مهم‌ترین هدفی که از آن تعقیب می‌شود عبارت است از: بررسی تطبیقی هویت دینی و قومی دانش‌آموزا دختر سال سوم دبیرستان سه گروه قومی: ترک،کرد و ارمنی در استان آذربایجان غربی. نتایج تحقیق نشان داد که هویت دینی دانش‌آموزان مسحی نسب به دانش‌آموزان اهل‌ تسنن و اهل تشیع و هویت دینی دانش‌آموزان اهل تسنن نسبت به دانش‌آموزان اهل تشیع‌ دارای اهمیت و برجستگی بیشتری است.همچنین میانگی به دست آمده از کل پاسخگویان، بیانگر آن است که هویت دینی برای دختران پاسخگو از جایگاه متوسطی برخوردار است. در بحث هویت قومی نتایج نشان داد که دانش‌آموزان ترک نسبت به دانش‌آموزان کرد و ارمنی از لحاظ هیوت قومی در مرتبهء پایین‌تری هستند.بدین معنا که قومیت برای آنان نسبت‌ به دو گروه دیگر برجستگی کمتری دارد.از طرف دیگر میانگین به دست آمده از کل‌ پاسخگویان،حکایت از جایگاه نسبتا ضعیف قویم در آنها دارد.برخی از نتایج نیز نشان‌ داد که متغیر نگرش والیدن گروه همسالان بر هویت دینی و قومی دانش‌آموزان مورد بررسی‌ مؤثر بوده است. \r\nبه‌طور کلی نتایج این پژوهش که در بین دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان سه گروه‌ قومی ترک،کرد و ارمنی در استان آذربایجان غربی(2831-1831)با حجم نمونه 003 نفر صورت گرفته،نشان‌دهندهء اهمیت هویت دینی نسبت به هویت قومی در بین پاسخگویان‌ می‌باشد.

کد مقاله 19451
تعداد بازدید 418

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397