| عنوان | نقش خودتنظيمي در سازگاري تحصيلي دانشآموزان دختر و پسر |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهش در نظامهای آموزشی سال 7 پیاپی 21 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
| محدوده صفحات | 17-1 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دانشآموزان دختر تحصیل خودتنظیمی دانشآموزان ناسازگاری سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر |
| چکیده |
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی و سازگاری دانشآموزان است. روش تحقیق از نوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است. نمونه شامل 414 دانشآموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری کنل و ریان و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامهها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطه بین ناسازگاری و خودتنظیم از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که خودتنظیمی یا ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارد (P = 0/001، r = -0/30) نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد خودتنظیمی میتواند ناسازگاری عاطفی و اجتماعی را پیشبینی کند. نتایج مقایسه خودتنظیمی و ناسازگاری دانشآموزان دختر و پسر نشان داد که خودتنظیمی و ناسازگاری دانشآموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دختران نمرات بالاتری به دست آوردهاند (P < 0/05). با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که در افراد یا محیطهایی که خودتنظیمی بالا است، ناسازگاری کاهش مییابد. بنابراین باید نسبت به طراحی چنین محیطهای آموزشی اقدام شود و آموزشهای خودتنظیمی برای کاهش ناسازگاریها در اولویت قرار گیرد. |
| کد مقاله | 19419 |
| تعداد بازدید | 648 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...