• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي جامعه‌شناختي تأثير سرمايه فرهنگي بر مديريت بدن بين دختران (مطالعه موردی شهر گیلانغرب)
تعداد صفحات 41
نویسنده قربانعلی ابراهیمی - آرش ضیاءپور
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسي اقتصادي و توسعه (علوم اجتماعي) - دانشگاه تبريز - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 33-32
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1390
محدوده صفحات 41-1
زبان فارسی
کلید واژه جامعه‌شناسی بدن  سرمایه‌های فرهنگی  مدیریت ظاهر  جامعه‌شناختی  گیلانغرب (شهرستان)  مدیریت بدن دختران   
چکیده امروزه، جوامع با تغییرات اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی فزاینده‌ای مواجه هستند. یکی از مسائل مطرح شده در این حوزه مدیریت بدن است. مدیریت بدن، به معنای نظارت و دست‌کاری مستمر ویژگی‌های ظاهری و مرئی بدن است که به کمک معرف‌های کنترل وزن (از طریق ورزش، رژیم غذایی و دارو) دست‌کاری پزشکی (جراحی بینی و پلاستیک) و میزان اهمیت دادن به مراقبت‌های بهداشتی و آرایشی (استحمام روزانه، آرایش مو، آرایش یا اصلاح صورت، استفاده از عطر و ادوکلن و دئودورانت زیر بغل، آرایش ناخن و لنز رنگی برای خانم‌ها) به یک شاخص اساسی، تبدیل شده است. \r\n«سرمایه فرهنگی»، از مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی معاصر، از اهمیت خاصی برخور‌دار است. سرمایه فرهنگی، به تمرکز و انباشت انواع مختلف کالاهای ملموس فرهنگی، قدرت و توانایی در اختیار گرفتن این کالاها و هم‌چنین استعداد و ظرفیت فرد در شناخت و کاربرد این وسایل، گفته می‌شود. از نظر بوردیو، سرمایه فرهنگی به سه بعد سرمایه فرهنگی درونی شده، سرمایه فرهنگی عینی و سرمایه فرهنگی نهادینه شده، قابل تفکیک است.\r\nدر این پژوهش، با بهره‌گیری از نظریه «بوردیو» و «گیدنز»، به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه فرهنگی و مدیریت بدن پرداخته شده است. این تحقیق، به صورت آزمایشی و با ابزار پرسشنامه با حجم نمونه 254 نفر از دختران 15 تا 29 ساله ساکن در شهر گیلانغرب، انجام شده است. نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای، انتخاب شدند. \r\nنتایج تحقیق نشان می‌دهد که میانگین سرمایه فرهنگی و مدیریت بدن، با لحاظ نمودن کلیه ابعاد و شاخص‌های منظور شده آن، برابر است با 3/05 و 3/8 از 5 و این امر حاکی از میزان بالای توجه دختران به بدن در همه وجوه گوناگون است از حیث آرایشی، مراقبت، نگهداری و... نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق، دال بر وجود رابطه میان متغیر وابسته و سایر متغیرهای مستقل، است همچنین نتایج حاصل از رگرسیون خطی چند‌متغیره، میزان و نحوه تأثیر‌گذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته را نشان می‌دهد. بر این اساس، در مجموع 18/5 درصد از واریانس با متغیر مدیریت بدن، به وسیله متغیرهای 5‌گانه‌ی مستقل، تببین می‌گردد.

کد مقاله 19369
تعداد بازدید 702

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397