• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‌هاي آموزش سلامت بلوغ به دختران نوجوان در ايران: اولويتي براي طراحي مداخلات مدرسه‌محور براي دختران و مادران
تعداد صفحات 16
نویسنده زینب علیمرادی - معصومه سیمبر
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 13 شماره 5
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1393
محدوده صفحات 636-621
زبان فارسی
کلید واژه دختران  ایران  نوجوانان  آموزش  سلامت بلوغ  
چکیده دختران نوجوان در دوران بلوغ تغييرات جسماني، رواني و اجتماعي را تجربه مي‌کنند که نداشتن اطلاعات کافي، مهارت‌ها و آمادگي‌هاي لازم براي گذر از اين بحران، آنها را آسيب‌پذير مي‌کند. سلامت بلوغ شامل اصول و مراقبت‌هايي است كه منجر به حفظ و ارتقاي سلامت جسمي ـ رواني و عاطفي فرد در اين دوران و دوران‌هاي ديگر مي‌شود كه بيش از هر چيز نيازمند آموزش است. به همين دليل مطالعه موجود با هدف تبيين چالش‌هاي موجود در آموزش بهداشت بلوغ به دختران نوجوان به صورت مروري با استفاده از کلمات کليدي نوجوان، بلوغ، سلامت بلوغ، دختران در پايگاه‌هاي اطلاعاتي Pubmed, Elsevier,SID, Medlib, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Google Scholar انجام شد و مقالات چاپ شده در يکي از حيطه‌هاي مرتبط با آگاهي، نگرش و عملکرد سلامت بلوغ دختران در فاصله 1370 تا 1392 مورد بررسي قرار گرفت. چالش‌هاي مرتبط با آموزش بهداشت بلوغ دختران نوجوان را مي‌توان در 6 محور اصلي شامل نداشتن آگاهي کافي، فقدان نگرش و عملکرد مطلوب؛ فقدان توجه لازم به عوامل موثر بر آگاهي، نگرش و عملکرد نوجوانان؛ ضعف منابع دريافت اطلاعات نوجوانان )مادران، همسالان، مربيان بهداشت(؛ فقدان توافق در مورد زمان مناسب براي شروع آموزش ابعاد مختلف بهداشت بلوغ؛ فقدان محتواي آموزشي مناسب و جامع دوران بلوغ براي دختران نوجوان؛ عدم استفاده از روش‌هاي مناسب آموزش سلامت بيان کرد. مطالعات متعددي در زمينه تعيين ميزان آگاهي، نگرش و عملکرد دختران در زمينه جسماني بلوغ، عوامل موثر و منابع دريافت و تاثير آموزش در زمينه‌هاي سلامت جسماني بلوغ در کشور انجام شده است اما در زمينه بررسي عوامل و علل ناآگاهي و بي‌توجهي مادران در مورد بلوغ دخترانشان، استفاده از روش‌هاي مشارکتي آموزش و طراحي آموزش‌هاي مبتني بر مهارت، و ارائه راهکارهاي مداخله‌اي براي آموزش ابعاد جسمي(به ويژه بعد جنسي)، رواني و اجتماعي بلوغ جاي خالي زيادي وجود دارد.

کد مقاله 19016
تعداد بازدید 457

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397