• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير برنامه آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي در تغيير باورهاي بهداشتي در خصوص ايدز در دانش‌آموزان
تعداد صفحات 11
نویسنده خدیجه سلطانی کاظمی - صدیقه طوافیان - محمدمسعود وکیلی
مشخصات نشریه ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 5 پیاپی 92
تاریخ انتشار آذر - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 807-797
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان  مدل اعتقاد بهداشتی  مدل باورهای بهداشتی  ایدز  باورهای بهداشتی  برنامه‌های آموزشی  
چکیده زمينه و هدف: با توجه به افزايش انتقال ويروس ايدز از طريق تماس جنسي، لزوم پيشگيري از انتقال بيماري از راه تماس جنسي، از طريق مدل هاي پيشگيري روشن مي شود. هدف اين مطالعه بررسي تاثير برنامه آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي در تغيير باورهاي بهداشتي در خصوص ايدز در دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه شهر تهران بود. \r\nروش بررسي: در اين مطالعه مداخله اي، 77 نفر از دانش آموزان سال اول، دوم و سوم دبيرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبيرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه اي شامل اطلاعات جمعيت شناسي و سوالات مربوط به الگوي‬ اعتقاد بهداشتي بود. پس از انجام پيش آزمون درهر دو گروه، تنها گروه مداخله بر اساس سازه هاي مدل در خصوص رفتارهاي پيشگيرانه بيماري ايدز آموزش ديدند. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از آزمون هاي آماري تي زوجي و تي مستقل تجزيه و تحليل شدند. \r\nيافته ها: علي رغم يكسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه، مداخله آموزشي انجام شده براساس باور بهداشتي باعث ارتقاي معني دار آگاهي، حساسيت درك شده، شدت درك شده، منافع درك شده و خودكارآمدي درك شده، بود\r\n(p < 0.05). هم چنين موانع درك‬ شده دانش آموزان در خصوص باورهاي مرتبط با رفتارهاي پيشگيرانه ايدز به طور معني داري كاهش يافت (p < 0.05). \r\nنتيجه گيري: نتايج اين مطالعه حاكي از تاثير مداخله آموزشي بر باورهاي دانش آموزان در خصوص رفتارهاي پرخطر جنسي بود، لذا مي توان پيشنهاد نمود اين برنامه آموزشي در صورت تاييد درچند مطالعه ديگر، به مدارس پيشنهاد شود.

کد مقاله 18686
تعداد بازدید 406

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397