• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاهی به جايگاه جنين ناقص‌الخلقه در هستی از منظر فلسفه‌ صدرايی
تعداد صفحات 17
نویسنده سمانه تیرگر - بنفشه  کریمی - فرزانه  زاهدی - نسرین  حمیدی - باقر لاریجانی - سوده  تیرگر - فاطمه  میرزایی
مشخصات نشریه  اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 4
تاریخ انتشار آبان - 1393
محدوده صفحات 40-24
زبان فارسی
کلید واژه امام خمینی (ره)  ملاصدرا  فلسفه اخلاق  جنین ناقص الخلقه   فلسفه پزشکی  
چکیده يکی از چالش‌های حوزه‌ی اخلاق پزشکی، سقط جنين‌های ‌ناقص‌الخلقه است که مبانی تصميم‌گيری در مورد آن در اسلام و تفکر غربی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. يکی از دلايل آن، عدم اعتقاد به بقاء و تکامل روح انسانی پس از مرگ در ديدگاههای غيردينی است که عمدتاً به آزادی سقط جنين ناقص در جهان غرب منجر شده‌است؛ در حالی‌که اسلام، و بالتبع فلاسفه‌ی اسلامی، به‌علت اهميتی که به روح و تکامل آن می‌دهند، تصميم‌گيری در مورد سقط چنين جنين‌هايی را منوط به بررسی تمام ابعاد آن‌ها- جسم و روح (نفس)- با دقت نظر بيش‌تر بر روح (نفس) می‌دانند. در چنين نگاهی، پيش‌فرض‌های مهمی مطرح می‌شود؛ از جمله: علت بروز نقص در بعضی از جنين‌ها چيست؟ آيا جنينی که در جسم نقص دارد، روح (نفس) ناقصی هم دارد؟ نوشتار حاضر، به روش کتابخانهای مروری- تحليلی غير سيستماتيک و با شيوه‌‌ی گردآوری‌ اطلاعات صورت ‌گرفته‌است و فارغ از مسأله‌ی ولوج روح و زمان پديداری آن در جسم، نگاهی گذرا به تکامل نفس جنين در مراتب حيات (نباتی، حيوانی، انسانی)‌، بر اساس آرای صدرالمتألهين ‌شيرازی و امام‌خمينی‌ (ره) دارد و هدف از آن، نگرشی فلسفی به‌علل ايجاد نقص در خلقت و پاسخ به اين سؤال مهم است که آيا نفس جنين ناقص نيز نقص دارد؟ نتيجه‌ی اين مطالعه نشان می‌دهد که بر اساس عقيده‌ی ملاصدرا، آفرينش (تکوينی) همه‌ی موجودات، أحسن و در زيباترين صورت ممکن است. جنين ناقص‌الخلقه نيز از اين قاعده مستثنی نيست؛ بنابراين، جنين ناقص‌الخلقه، نفس کامل و زيبايی دارد. تنها ظهور نفس در جسم معيوب، ناقص است که می‌تواند دو علت داشته باشد؛ اول: به‌دليل اختيار سوء چنين موجودی در عوالم پيش از ماده، که يکی از جلوات اين سوء اختيار می‌تواند نقص در جسم باشد. که البته تعيين اين موارد، از اسرار آفرينش است و علم انسان را يارای کنکاش در آن نيست. دوم: مزاحمت ايجاد کردن ژن و محيط، عليرغم حسن اختيار موجود ناقص در عوالم پيش از ماده. به‌هر حال از آن‌جا که تصميم‌گيری اخلاقی در مورد سقط جنين‌های‌ناقص‌الخلقه، از موارد مشکل در اخلاق پزشکی است، به‌نظر می‌رسد مطالعات تکميلی از منظر فلسفه‌ی اسلامی بتوانند برخی از لايه‌های پنهان آن را نمودار کنند و بدين ترتيب برای ارائه‌ی راهنمای اخلاقی بر پايه‌ی فرهنگ اسلام در مورد سقط جنين ناقص‌الخلقه گام نخستين برداشته ‌شود.

کد مقاله 18662
تعداد بازدید 510

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397