عنوان
|
بررسی تأثير آموزش شناختی رفتاری بر رضايت زناشويی زنان دارای کم کاری ميل جنسی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
جهانشیر توکلی زاده - نجمه حاجی وثوق |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 5 پیاپی 81 |
تاریخ انتشار
|
مهر - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-44 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی اختلالات جنسی تمایلات جنسی عملکرد جنسی زنان گناباد (شهرستان) اختلال عملکرد جنسی زنان اختلال عملکرد جنسی عملکرد جنسی تأثیر آموزش مداخلات رفتاری شناختی مشکلات جنسی زنان تأثیر آموزش بر رضایت زناشویی رویکرد رفتاری شناختی آموزشهای رفتاری - شناختی تعارض زناشویی کم کاری میل جنسی رویکرد شناختی رفتاری
|
چکیده
|
مقدمه: عملکرد جنسی سالم هر یک از زوجین از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط زناشویی تأثیر مهمی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش شناختی ـ رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی شهرستان گناباد در سال 1389 انجام گرفت. \r\nمواد و روشها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این تحقیق تمامی زنان متاهلی بودند که به دلیل مشکلات جنسی و تعارضات زناشویی به مرکز مشاوره ترنم زندگی گناباد مراجعه و طبق ملاکهای تشخیصی DSM-IV-TR بر چسب کمکاری میل جنسی دریافت کرده بودند. (توسط روانپزشک و روانشناس بالینی مرکز) از این میان 30 نفر طبق ملاکهای ورود و خروج مشخص با توضیح پیرامون تحقیق و اخذ رضایتنامه کتبی از آنان برای همکاری انتخاب گردید و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. حجم نمونه به تعداد 30 نفر، 15 نفر برای هر کدام از گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی از زنان کم کار میل جنسی مراجعه کننده به مرکز مشاور گناباد انتخاب گردید. ابتدا پیشآزمون (پرسشنامه رضایت زناشویی، اینریچ، 1996) در هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش در معرض برنامه آموزش شناختی ـ رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقهای به مدت سه ماه قرار گرفتند. در پایان آموزش، در هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. دادههای پژوهش وارد نرم افزار SPSS VOL.15 گردید و از آزمونهای T مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. \r\nیافتههای پژوهش: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات اختلافی رضایت زناشویی زنان گروه آزمایش و زنان گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود داشته به این معنی که برنامه آموزش، شناختی ـ رفتاری به طور معنیداری در زنان دارای کمکاری میل جنسی سبب افزایش رضایت زناشویی شده است. (P = 0/038)\r\nبحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان استفاده از این آموزشها توسط متخصصان مجرب در برنامه درمانی زنان اختلال کمکاری میل جنسی توصیه میشود.
|