• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ملاحظات اخلاقی و شرعی در سلامت باروری
تعداد صفحات 0
نویسنده غلامرضا پورمند
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه روش‌های کمک باروری  اخلاق پزشکی  سلامت باروری  ملاحظات اخلاقی  ملاحظات شرعی  
چکیده روش‌های کمک‌باروری به‌طور گسترده‌ای در سراسر جهان برای درمان تقريباً تمامی اشکال ناباروری انجام می‌شود. بر اساس اين تصور غلط که تعاليم اسلامی روش‌های کمک‌باروری را مورد تأييد قرار نمی‌دهد، استفاده از اين فناوری در جهان اسلام برای سال‌های زيادی به تعويق افتاده بود. در مقاله‌ای که از احکام اسلامی استخراج شده، تأثير آن را بر اخلاق در مسائل مربوط به روش‌های کمک باروری بررسی می‌کند. روشن است که اسلام تشکيل خانواده و روش‌های کمک‌باروری را در چارچوب ازدواج تشويق می‌کند؛ تحقيقات بر روی جنين قبل از 14 روزگی از زمان لقاح مجاز است. هم‌چنين، تشخيص ژنتيکی پيش از لانه‌گزينی، ژن‌درمانی و شبيه سازی به‌سود بشريت به لحاظ اخلاقی در اسلام قابل قبول است.

روش‌های کمک‌باروری دخالت شخص ثالث در روند توليدمثل را با ارائه‌ی تخم، اسپرم، جنين يا رحم امکان‌پذير ساخته است. روش‌های کمک‌باروری راه را برای روش‌های مختلف ديگر از جمله انتخاب جنسيت، تشخيص ژنتيکی پيش از لانه‌گزينی (PGD)، دستکاری‌های ژنتيکی، انجماد گامت، جنين و گنادها، شبيه‌‌سازی و غيره ... باز کرده است و بحث های اخلاقی زيادی را برانگيخته که از آغاز تا به حال ادامه دارد. نگرش متناقض در بسياری از کشورها در سرتاسر جهان بدون در نظر گرفتن زمينه‌های سياسی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی اين کشورها ايجاد شده است.

در سنت اسلامی، در مورد توليدمثل، تقريبا تمام دانشمندان موافق اين هستند که زوج‌های نابارور درمان را تا زمانی که هر دو گامت نر و ماده متعلق به يک زوج است و بارداری در رحم زن صورت می‌گيرد، دنبال کنند. پزشکان بايد برای باروری زوج‌های نابارور از کليه‌ی تکنولوژی‌ها در زوج‌های متأهل کمک بگيرند. حقوق جنين قابل احترام است و تشخيص ژنتيکی تا زمانی که به جنين آسيب نمی‌رساند می‌تواند انجام شود. اگر چه قانون برای تشخيص ژنتيکی پيش از لانه‌گزينی در کشورهای اسلامی اجازه داده است، تصميم‌گيری در مورد سرنوشت جنين را به‌عهده‌ی زوج نمی‌گذارد. اطلاعات لازم بايد به پزشکان داده شود تا در ارائه‌ی روش‌های مختلف کمک باروری به زوج نابارور کمک شود.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18525
تعداد بازدید 542

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397