• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آموزش و خدمات سلامت زناشويی در جمهوری اسلامی ايران
تعداد صفحات 0
نویسنده محمد اسلامی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه ایران  آموزش زوجین  سلامت زناشویی  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  
چکیده تشکيل خانواده يکی از ارزشمندترين و مهم‌ترين پيمان‌ها در جمهوری اسلامی ايران است. پرداختن به همه‌ی ابعاد سلامت خانواده يکی از راه‌هايی است که به تحکيم بنيان خانواده منجر خواهد شد. ارتباط زناشويی يکی از اهداف تشکيل خانواده است که به‌ويژه در آغاز زندگی مشترک از اهميت بيش‌تری برخوردار است و نيز نقش مهمی در دستيابی زوجين و خانواده‌ها به ابعاد مختلف سلامت خواهد داشت. در همين راستا آموزش مسائل زناشويی به زوجين پيش از تشريفات رسمی ازدواج می‌تواند نقش مؤثری در برخورداری زوجين از سلامت زناشويی و برقراری ارتباط جنسی صحيح داشته باشد.

سالانه حدود 000/900 ازدواج در کشور رخ می‌دهد که اين عدد در سال‌های گذشته همواره سير فزاينده‌ای را به خود اختصاص داده است. آموزش‌های هنگام ازدواج از سال 1372 در جمهوری اسلامی ايران آغاز شده است و براساس آخرين اطلاعات رسمی بيش از 92 درصد از زوجين از اين آموزش ها برخوردار می‌شوند. از سال 1386 برنامه‌ريزی برای تغيير محتوای آموزش‌های هنگام ازدواج در کشور آغاز شد. تغيير و تدوين محتوا در سال 1388 نهايی شد و از همان سال آموزش مربيان ارائه‌دهنده‌ی خدمت آغاز شد. در پايان سال 1389 کارگاه‌های آموزشی مربيان سراسر کشور در برنامه‌های هنگام ازدواج خاتمه يافته است. با توجه به مسائل پيشگفت، آموزش مسائل زناشويی در قالب مجموعه آموزش‌های هنگام ازدواج از آغاز سال 1390 وارد برنامه‌ی کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.

ارائه‌ی خدمات مرتبط با مسائل زناشويی پس از ازدواج نيز از اولويت‌های برنامه‌های در دست اجرای وزارت بهداشت است. با توجه به نهايی شدن محتواهای آموزشی، ارائه‌ی خدمات مرتبط با مشکلات زناشويی برای زوجين به‌صورت آزمايشی در سال آينده در کشور آغاز می‌شود و پس از طی مرحله‌ی آزمايشی و قواعد مرتبط با آن به کل کشور گسترش خواهد يافت. هدايت زوجينی که با مشکل مواجه شده‌اند به مناسب‌ترين محل دريافت خدمت و بهره‌مندی از خدمت مناسب در چارچوب سيستم ارجاع و شبکه‌ی ارائه‌ی خدمت يکی از مهم‌ترين اهداف اين برنامه برای ارائه‌ی خدمت مناسب در چارچوب موازين دينی، فرهنگی و اجتماعی کشور می‌باشد.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18522
تعداد بازدید 454

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397