عنوان | سن مناسب بارداری و حقوق فرزند از نظر اخلاق پزشکی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حقوق فرزندان بارداری دیدگاه اسلام سن اخلاق پزشکی حقوق کودک سن والدین |
چکیده |
بارداری يک پديدهی فيزيولوژيک است که با در نظر گرفتن آناتومی و شرايط جسمی در زنان و مردان متفاوت است. هر طوری که سن باروری در زنان بين 15 تا 40 سال و در برخی از موارد 45 سال مطرح شده است. زيرا وضعيت جسمی و بيماریهای داخلی مثل فشار خون و قلبی و ديابت هم پس از اين سن مشکلاتی را برای مادر بهوجود خواهد آورد. لذا بسياری از اين موارد باعث میشود بهطور خودبهخود پروسهی باروری محدود شود. امروزه، با زندگی مدرن و به تاخيرافتادن سن ازدواج تمايل زوجها به بارداری در سنين بالا افزايش يافته است. ولی با توجه به مشکلات متعدد در زمينهی باروری اين زوجها، لقاح آزمايشگاهی (IVF) را میتوان يا بهعنوان يک معجزهی پزشکی يا دستکاری در قانون و مشی الهی در نظر گرفت. پزشکان چه تعهد حرفهای به زنان نابارور و تا چه حد دارند؟ آيا انسان و علم پزشکی مجاز است تا اين پديدهی فيزيولوژيک را تغيير دهد. استفاده از IVF نيز مانند ديگر جنبههای علم پزشکی، شامل يکسری مسائل مختلف اخلاقی است که همهی افراد درگير در اين فرايند بايد به آن آگاهی داشته و با درايت کافی آن را بهکار ببندند. دو نکتهی مهم در اين زمينه سلامت مادر و سلامت فرزند و حقوق اوست که تا چه حد تيم پزشکی در استفاده از روشهای کمکباروری اين حق را برای او قائل شدهاند. سلامت فرزند متولدشده خود نقش مهمی در اين زمينه دارد. با توجه به اينکه با افزايش سن، احتمال ناهنجاریها هم افزايش میيابد. يکی از موارد فوق ارتباط بين سن والدين و اوتيسم کودکان است که ديده شده است با افزايش سن مادر يا پدر اوتيسم زيادتر ديده میشود. از طرفی آيا اين فرزندان نيازهای کودکانهی خود را با داشتن والدين مسن میتوانند برآورده کنند. آيا اين فرزندان از همان حقوق فرزندان والدين جوان برخوردار خواهند بود. اين مسائل باعث شده تا در مذاهب مختلف با در نظر گرفتن اخلاق پزشکی و حقوق مادر و فرزند محدوديتهايی را برای انجام اقدامات درمانی قائل شوند. در بسياری از کشورهای اروپايی انجام چنين اقدامات درمانی پس از 40 سال ممنوع است. متأسفانه، در ايران هيچ قانون خاصی وجود ندارد و با توجه به قانون اهدا تخمک و جنين بيماران را بدون محدوديت وارد سيکل درمانی میکنند. بروز عوارض مختلف درمانی، ريسک بيهوشی و غيره بهطور متناوب ديده میشود. در اين بحث تلاش میشود تا با ارائهی نظرات و ديدگاه اسلامی و مقايسهی آن با مکاتب مختلف، پيشنهاد تدوين قانونی در اين زمينه ارائه شود. * فایل بارگذاری خواهد شد * |
کد مقاله | 18520 |
تعداد بازدید | 493 |
|