• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اخلاق پزشکی در توليدمثل
تعداد صفحات 0
نویسنده ابوطالب صارمی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه تولیدمثل  قوانین  اخلاق پزشکی  
چکیده غريزه‌ی باروری که در تمام موجودات وجود دارد به طرق متعددی باعث توليدمثل و بقای نسل آن موجود می‌شود. بعضی موجودات بدون تفکيک جنسيت تکثير پيدا می‌کنند و بعضی نيز جنس نر را به‌صورت انگل با خود همراه می‌کنند و موقع توليدمثل از آن استفاده کرده و در پايان جفتگيری موجود نر را از بين می‌برند و در بسياری از موجودات نيز نر و ماده از هم جدا هستند و برای باروری نياز به جفت‌گيری دارند.

انسان متمدن برای توليدمثل قوانينی را وضع کرد تا انسان‌ها دارای هويت شخصی باشند. لذا ازدواج قانونی شد تا فرزندان دارای پدر و مادر مشخص باشند و اگر زوجی مشکلی برای داشتن فرزند می‌داشتند به‌روش‌های سنتی يا طبی درمان‌هايی را انجام می‌دادند و اگر درمان نمی‌شدند يا فرزند‌خوانده انتخاب می‌کردند يا قيد فرزند را می‌زدند يا اين‌که از هم جدا می‌شدند.

با امکانات وسيعی که اينک برای درمان ناباروری به‌وجود آمده و تقريباً مسأله‌ی عقيمی يا نازايی با روش‌های ART قابل حل شده‌اند تمام معادلات، قوانين، سنت‌ها و به‌طور کلی ملاحظات اخلاقی قابل قبول گذشته بايد بازنگری شوند و انديشمندان و قانون‌گذاران رابطه‌ی جديدی که بين والدين و فرزند ايجاد می‌شود را قابل قبول برای اجتماع کرده و به عبارت ديگر اخلاقی کنند.

به‌نظر می‌رسد در مورد اهدای جنين، رحم اجاره‌ای، اهدای تخمک و اسپرم هنوز مسائل و نکاتی وجود دارد که نمی تواند به اين سادگی از نظر اجتماع قابل قبول باشد. مسأله تنها مربوط به ارتباط ژنتيک يا مسائل ارث نيست که بتوان با وضع قوانين راه حلی برايش متصور شد چون موجودی به نام فرزند در ميان است و اين موجود نيز دارای حق و حقوقی است که نتوانسته خواسته‌اش را بيان کند ولی آيا 20 سال بعد اگر سوال کرد که چرا بدون نظرخواهی برای او تصميم گرفته شده آيا جوابی منطقی داريم؟ از سويی ديگر بيماری‌هايی که می‌تواند در اثر حاملگی تشديد يابد و احتمالاً باعث مرگ مادر شود، آيا قانون و عرف برای اين مسأله راه حل منطقی می‌تواند داشته باشد؟ آيا اين فرزند که قرار است متولد شود و بی مادر باشد حق اعتراض ندارد؟ مسائل مشابه فراوان است که سعی می‌شود در اين مقاله به آن‌ها پرداخته شود.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18519
تعداد بازدید 451

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397