• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان حفظ باروری زنان از ديدگاه اخلاق پزشکی
تعداد صفحات 0
نویسنده شیما بهنام منش
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اخلاق پزشکی  سرطان  حفظ باروری  انجماد تخمک  
چکیده با وجود پيشرفت‌های اخير، حفظ باروری زنان در مقايسه با مردان دشوار‌تر است. چرا که اساساً اقدام به اين امر خواه از طريق منجمد‌سازی تخمک يا بافت تخمدان عملی تهاجمی محسوب می‌شود که صرف‌نظر از مرحله‌ی مقدماتی آن در فرايند انجماد تخمک که منوط بر تحريک تخمک‌گذاری است خود اين اقدامات می‌تواند منتج به خطرات بسياری شده و به تبع آن چالش‌های اخلاقی بسياری را مطرح کند. انجماد تخمک به‌دليل ميزان بالای آب در بافت آن و هم‌چنين ميزان پايين نفوذ‌پذيری غشای آن و هم‌چنين آسيب‌پذيری بيش‌تر آن نسبت به عدم وجود اکسيژن تا به حال چندان با موفقيت بالايی همراه نبوده است. از اين رو، انجام آن در خانم‌های مبتلا به سرطان به‌دليل وجود علت پزشکی و ضرورت اجتناب از آثار غير قابل جبران شيمی‌درمانی بر توان باروری، با وجود کارکرد کم آن تنها راه برای بيماران بالغی است که دارای همسر يا شريک جنسی نبوده و هم‌چنين متقاضی اهدای اسپرم نيز برای ايجاد جنين نيستند. هم‌چنين، انجماد بافت تخمدان و در نهايت بالغ‌سازی فوليکول‌های منجمد‌شده تنها راه حفظ باروری دختران نابالغ مبتلا به سرطان است که خود می‌تواند به شيوه‌ی اتوگرفت يا زنو گرفت انجام شود، مخاطرات و چالش­های اخلاقی بسياری را به همراه دارد. چرا که در روش اول احتمال بازگشت سلول‌های سرطانی و در دومی احتمال انتقال ويروس از بدن حيوان مورد استفاده به بدن فرد بهبود يافته وجود دارد. از اين رو، می‌توان دامنه‌ی وسيعی از مسائل اخلاقی را ترسيم نمود.

نکته‌ی ديگر آن­که با وجود توضيحات فوق انجماد تخمک در زنان سالم که مجرد بوده و کانديد اهدای جنين نيز نيستند با محدوديت‌های اخلاقی بيش‌تری مواجه است. چرا که علت پزشکی که بتواند توجيه‌کننده‌ی انجام اين امر با وجود همه‌ی مخاطراتش باشد بر عکس حالت فوق وجود نداشته و بسياری آن را مغاير با اولين اصل اخلاق پزشکی، عدم آسيب رساندن، دانسته‌اند. از سويی ديگر برخی ديگر انجام آن را مترادف با اعمال اصل ديگر اخلاق پزشکی يعنی اصل عدالت دانسته و بر اين عقيده‌اند که انجماد تخمک در بانوان سالم بی‌عدالتی بيولوژيکی ميان زن و مرد از نظر سنی برای فرزند دار شدن را مرتفع می‌کند و هم‌چنين زمينه‌ی طرح و حفظ استقلال و آزادی توليدمثلی و حق حفظ باروری و در نهايت حق داشتن خانواده را که مورد تأييد اکثريت اسناد حقوق بشری است فراهم می‌کند. در حال حاضر، بنا بر جديدترين گزارش‌ها از انجمن آمريکايی پزشکی، توليد مثل و هم‌چنين انجمن اروپايی توليد مثل، ايمن‌ترين راه برای حفظ باروری زنان، اهدای جنين است که متأسفانه برای زنان مجرد يا دختران نابالغ امکان‌پذير نيست. از اين‌رو، انجماد تخمک يا بافت تخمدانی در صورت رعايت فاکتورهای پزشکی هم‌چون سن و وضعيت پيشروی بيماری و زمان باقی‌مانده برای اقدام جهت حفظ باروری و هم‌چنين تقاضای آگاهانه‌ی بيمار و اعمال ملاحظات اخلاقی در اخذ رضايت آگاهانه، حداقل در سطحی محدود با ارزيابی صحيح مخاطرات و نتايج مثبت حاصل از آن به‌نظر برای بيماران سرطانی با قطعيت بيش‌تری مواجه بوده و برای زنان سالم نيز از ديدگاه فلاسفه‌ی ليبرال و کسانی که قائل بر استقلال توليد مثلی هستند موجه است.


* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18518
تعداد بازدید 496

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397