• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تصميم‌گيری اخلاقی و چالش‌های فراروی آن در سلامت باروری
تعداد صفحات 0
نویسنده شبنم  بزمی - مهرزاد کیانی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه تصمیم‌گیری  سود رسانی  اتونومی  سلامت باروری  تصمیم‌گیری اخلاقی  
چکیده در مقوله‌ی سلامت باروری چالش‌ها و مسائل اخلاقی متعدد و متنوعی وجود دارد و از آن‌جا که در اين موارد با دو موجود زنده (مادر و جنين) روبه‌رو هستيم که گاه منافع يکی با منافع ديگری در تعارض و تضاد قرار می‌گيرد، اهميت تصميم‌گيری صحيح دو چندان می‌شود. برا ی مثال موارد زير را در نظر بگيريد: مادری باردار با سن جنينی 26 هفته که پزشک متخصص زنان، به‌دليل ديسترس جنينی به او توصيه به انجام سزارين را می‌کند ولی وی با اين توجيه که می‌داند در بيمارستان توانايی رسيدگی به جنين در اين سن را ندارند و مرگ وی را قطعی می‌داند از انجام آن سر باز می‌زند و حاضر نمی‌شود ريسک انجام سزارين را بپذيرد.

مادر 30 ساله که در هفته 20 بارداری متوجه ابتلای جنين به ميلو مننگوسل می‌شود و پزشک برای درمان، انجام عمل جراحی داخل رحمی را پيشنهاد می‌کند. خانم باردار که در هفته 14 جنينی است و طی انجام تست‌های غربالگری متوجه می‌شود که جنين وی فاقد اندام فوقانی راست از ناحيه‌ی زير مفصل بازو است و مادر با بيان مشکلات زندگی کنونی خود سعی بر متقاعد کردن پزشک جهت انجام سقط درمانی را دارد. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود مسائلی از اين قبيل در طب زنان و زايمان به وفور مشاهده می‌شود و منظور از ارائه‌ی اين مقاله اشاره به مواردی است که در اتخاذ تصميمات اخلاقی بايد مد نظر قرار گيرند. برای مثال در مورد اول که اتونومی مادر در تعارض با سودرسانی احتمالی به جنين قرار می‌گيرد با روش‌هايی نظير انتقال بيمار به يک مرکز مجهز به NICU و انجام يک سزارين استاندارد مراقبت‌های دقيق پس از زايمان به‌طور خلاصه می‌توان تا حدی تعارضات را کنترل کرد.

بايد اين نکته را همواره مد نظر قرار داد که در اکثر موارد مادر نيز خواهان سودرسانی به جنين است و از اين رو اتونومی مادر و سودرسانی به جنين در تعارض قرار نمی‌گيرند. ولی در موارد متعارض نيز با ارائه‌ی راهکار‌های اخلاقی و با توجه به ارزش‌ها، عقايد، فرهنگ و آداب و رسوم و الزامات قانونی می‌توان به راهکارهايی جهت رفع تعارضات دست يافت و اين مقاله تلاش دارد تا اين راه‌کارها را تبيين کند. شايان ذکر است که در صورت مباحثه و بررسی دقيق اين‌گونه مسائل توسط متخصصان مربوطه، اخلاقيون، حقوق‌دانان و سياست‌گذاران حيطه‌ی سلامت باروری می‌توان به‌ دستورالعمل‌ هايی دست يافت که مشکل‌گشای اين‌گونه چالش‌های اخلاقی باشد.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18516
تعداد بازدید 458

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397