• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اصالت عشق، رابطه‌ عشق، عاشق، معشوق و رحم جايگزين
تعداد صفحات 0
نویسنده مصطفی کاظمی - عبدالحسن کاظمی - محمد مسعودی‌فر - نجات فیض الهی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه هویت  عشق  عاشق و معشوق  رحم جایگزین  عاشق  معشوق  ارزش  عواطف والدینی  
چکیده آيا عاشق می‌خواهد معشوق را تصاحب کند يا خود را به معشوق تسليم کند؟ يا عشق در اين ميان صحنه‌ی گردان است و قصد اثبات اصالت خود را دارد؟ هدف از تصاحب معشوق چيست؟ جست‌وجوی هويت؟ درک هويت جديد؟ شناسايی عمق بيش‌تری از چيستی معشوق؟ تکميل و ارتقا سطح هويت خود؟ شناسايی ذات عشق؟ درک رابطه‌ی فيمابين عشق و عاشق و معشوق؟ يا عاشق در معشوق مزايا و محسناتی می‌يابد که حفظ نسل خود را از طريق وی در قياس با ديگران اصلح می‌يابد؟ و معشوق نيز چنين رويکردی به عاشق دارد؟

اگر تلفيقی از موارد فوق را در نظر بگيريم، در اين صورت، فرزند حاصله، سمبل تحقق غايت و کمال رابطه‌ی عاشقانه خواهد بود و به منزله‌ی مکمل هويت و شخصيت طرفين رابطه‌ی عشق تلقی خواهد شد. حال اگر تولد فرزند و بقاء نسل منوط به استفاده از رحم جايگزين باشد، آيا اساس موضوع مخدوش نخواهد شد؟ غايت تمنای طرفين چگونه به مادر جايگزين و رحم جايگزين و در نهايت به فرزند رشد‌يافته در رحم جايگزين منتقل می‌شود؟ آيا برای تحقق توليد نطفه و جنين و احتساب فرزند حاصله به‌عنوان تبلور عشق و نهايت تمنای زوجين، صرف وجود رابطه‌ی ژنتيکی کافی است؟ آيا ذوب و گم‌شدن زوجين در همديگر در يک رابطه‌ی عاشقانه منجر به تولد نوزاد برای احتساب فرزند حاصله به‌عنوان تبلور عشق ضرورت ندارد؟ آيا می‌توان اراده‌ی طرفين و توافق زوجين برای تولد فرزند از طريق رحم جايگزين را برای ظهور و بروز عشق کافی دانست؟

اساساً رابطه‌ی مابين اراده‌ی عقلايی و احساس عاشقانه چگونه است؟ آيا عشق و عقل با هم آشتی‌پذيرند؟ اراده‌ی عقلايی با ذوب عاشقانه نسبتی دارد؟ و نهايت آن‌که در اين ميان تکليف احساس مادری مادر جايگزين و صاحب رحم اجاره‌ای به نوزادی که در بطن وی و از خون و روح وی نمو می‌کند و جان می‌يابد، چيست؟ و اساساً اجاره دادن رحم را همه‌ی مکاتب اخلاقی و همه‌ی فرهنگ‌ها و مذاهب عقلايی، انسانی و حتی شرعی می‌دانند؟ چه عياری و نسبتی مابين مادر بيولوژيک، مادر ژنتيکی و مادر اجتماعی می‌تواند برقرار باشد يا نباشد. خواجه شيراز چه نغز و خردمندانه فرموده است: که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها.


* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18509
تعداد بازدید 476

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397