عنوان | اصالت عشق، رابطه عشق، عاشق، معشوق و رحم جايگزين |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت عشق عاشق و معشوق رحم جایگزین عاشق معشوق ارزش عواطف والدینی |
چکیده |
آيا عاشق میخواهد معشوق را تصاحب کند يا خود را به معشوق تسليم کند؟ يا عشق در اين ميان صحنهی گردان است و قصد اثبات اصالت خود را دارد؟ هدف از تصاحب معشوق چيست؟ جستوجوی هويت؟ درک هويت جديد؟ شناسايی عمق بيشتری از چيستی معشوق؟ تکميل و ارتقا سطح هويت خود؟ شناسايی ذات عشق؟ درک رابطهی فيمابين عشق و عاشق و معشوق؟ يا عاشق در معشوق مزايا و محسناتی میيابد که حفظ نسل خود را از طريق وی در قياس با ديگران اصلح میيابد؟ و معشوق نيز چنين رويکردی به عاشق دارد؟ اگر تلفيقی از موارد فوق را در نظر بگيريم، در اين صورت، فرزند حاصله، سمبل تحقق غايت و کمال رابطهی عاشقانه خواهد بود و به منزلهی مکمل هويت و شخصيت طرفين رابطهی عشق تلقی خواهد شد. حال اگر تولد فرزند و بقاء نسل منوط به استفاده از رحم جايگزين باشد، آيا اساس موضوع مخدوش نخواهد شد؟ غايت تمنای طرفين چگونه به مادر جايگزين و رحم جايگزين و در نهايت به فرزند رشديافته در رحم جايگزين منتقل میشود؟ آيا برای تحقق توليد نطفه و جنين و احتساب فرزند حاصله بهعنوان تبلور عشق و نهايت تمنای زوجين، صرف وجود رابطهی ژنتيکی کافی است؟ آيا ذوب و گمشدن زوجين در همديگر در يک رابطهی عاشقانه منجر به تولد نوزاد برای احتساب فرزند حاصله بهعنوان تبلور عشق ضرورت ندارد؟ آيا میتوان ارادهی طرفين و توافق زوجين برای تولد فرزند از طريق رحم جايگزين را برای ظهور و بروز عشق کافی دانست؟ اساساً رابطهی مابين ارادهی عقلايی و احساس عاشقانه چگونه است؟ آيا عشق و عقل با هم آشتیپذيرند؟ ارادهی عقلايی با ذوب عاشقانه نسبتی دارد؟ و نهايت آنکه در اين ميان تکليف احساس مادری مادر جايگزين و صاحب رحم اجارهای به نوزادی که در بطن وی و از خون و روح وی نمو میکند و جان میيابد، چيست؟ و اساساً اجاره دادن رحم را همهی مکاتب اخلاقی و همهی فرهنگها و مذاهب عقلايی، انسانی و حتی شرعی میدانند؟ چه عياری و نسبتی مابين مادر بيولوژيک، مادر ژنتيکی و مادر اجتماعی میتواند برقرار باشد يا نباشد. خواجه شيراز چه نغز و خردمندانه فرموده است: که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها. * فایل بارگذاری خواهد شد * |
کد مقاله | 18509 |
تعداد بازدید | 476 |
|