• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبعيض و خشونت‌های وابسته به جنسيت
تعداد صفحات 0
نویسنده علی آذین - آزیتا گشتاسبی - بهزاد قربانی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه خشونت جنسی  حمایت اجتماعی  خشونت جنسی علیه زنان  خدمات سلامت  
چکیده مطالعات متعددی در جهان نشان داده‌اند که خشونت‌های وابسته به جنسيت می‌توانند به عواقب جدی منجر شوند. علی‌رغم اهميت موضوع، پرداختن به آن در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، سياست‌گذاری و ارائه‌ی خدمات کماکان تابو تلقی می‌شود و جايگاهی مناسب ندارد.

مصاديق خشونت عليه زنان بسيار است، ولی در حوزه‌ی سلامت جنسی و باروری موارد زير از اهميت بيش‌تری برخوردار هستند: هرگونه فعاليت جنسی بدون رضايت طرف مقابل از جمله تجاوز جنسی، اقدام به قصد تجاوز، هرگونه فعاليت جنسی با تهديد و اجبار خشونت در محدوده‌ی خانوادگی يا فاميلی در انواع فيزيکی، روحی - روانی و اقتصادی سوء استفاده يا آزار و اذيت روحی - روانی وابسته به جنسيت ختنه يا ساير آسيب‌های فيزيکی به‌دستگاه تناسلی دختران سقط‌های انتخابی بر حسب جنسيت جنين متأسفانه، اين خشونت‌ها موجب عوارض جسمی (تا حد مرگ)، روانی (تا حد اقدام به خودکشی) و اجتماعی (از جمله از دست دادن منزلت و موقعيت اجتماعی به‌ويژه در کشورهای در حال توسعه) شديدی می‌شوند و اگرچه می‌توانند هر دو جنس را گرفتار کنند ولی سهم عمده‌ی اين آسيب‌ها را جامعه‌ی زنان متحمل می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد لازم است در سطوح مختلف پيشگيری، با مدد گرفتن از متخصصان و کارشناسان مربوطه، برای جلوگيری از بروز اين موارد و هم‌چنين ارائه‌ی خدمات سلامت و تأمين حمايت اجتماعی برای قربانيان، اقدامات جدی انجام پذيرد. اگر حقايق زير را بپذيريم، خود گام بزرگی است:خشونت جنسی در همه‌ی جوامع کمابيش وجود دارد، اگرچه اغلب موارد آن گزارش نمی شوند. اغلب اوقات راه‌هايی برای کاهش و کنترل آن‌ها وجود دارند. بايد برای رسيدگی و پيگيری موارد آن و حمايت از قربانيان اين حوادث راه‌کار قاطع و مشخص وجود داشته باشد.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18506
تعداد بازدید 548

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397