• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اسطوره‌های جنسی نادرست
تعداد صفحات 0
نویسنده بهزاد قربانی
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه درمانگر  اختلالات جنسی  سلامت جنسی  اسطوره جنسی  باور جامعه  
چکیده سلامت جنسی از موضوعات بسيار مهم بهداشت باروری است که توجه يا عدم توجه به آن، تأثيرات مهمی در جنبه‌های مختلف زندگی هر فرد و نهايتاً سلامت خانواده خواهد داشت. محدوديت‌های خاص فرهنگی از يک‌سو و راه‌های اطلاع‌رسانی نه‌چندان مناسب از سوی ديگر، موجب انتقال ناقص يا حتی نادرست بسياری از موضوعات مربوط به مسائل جنسی و ايجاد باروهای غلط بين مردم شده است.

از سوی ديگر، مشکلات جنسی معمولاً با نوعی خجالت برای افراد همراه است و در نتيجه صحبت کردن درباره‌ی آن هم برای بيمار و هم برای پزشک آسان نيست. بيماران معمولاً تا زمانی که نتوانند ارتباط مناسبی با پزشک يا ساير اعضای تيم درمان برقرار کنند به اين مشکل اشاره نمی‌کنند. هم‌چنين، آنان جز با پرسيدن سؤالات خاص، داوطلب پاسخگويی نمی‌شوند. آنچه مسلم است پزشکانی که چنين سؤالاتی را به‌طور معمول در گرفتن تاريخچه از بيمار مطرح می‌کنند دو برابر بيش از پزشکانی که منتظر اشاره‌ی بيمار هستند، مشکلات جنسی را تشخيص می‌دهند.

گاهی نيز ممکن است روش ارتباط جنسی بين زوجين غير مفيد بوده و باعث مهار برانگيختگی همسر شود يا توقعات جنسی افراد ممکن است غير واقعی باشند. بحث و چالش در مورد اسطوره‌های جنسی نادرست در اين‌گونه موارد می‌تواند مفيد باشد. هر چند چنين افسانه‌هايی به هر دو جنس زن و مرد ارتباط می‌يابد اما عمدتاً در زن‌ها بيش‌تر ديده می‌شود. باورهايی هم‌چون اين‌که زن‌ها بايد منتظر باشند تا مردها رابطه‌ی جنسی را شروع کنند و اگر زنی آغاز‌کننده‌ی رابطه‌ باشد حيثيت و عفت اخلاقی خود را حفظ نکرده است يا اگر زنی به ارگاسم نمی‌رسد بايد آن را تقليد نمايد يا اين‌که طلب رابطه‌ی ‌جنسی موجب لوث شدن آن می‌شود و يک رابطه‌ی جنسی درست بايد خود به‌خودی شکل بگيرد و ترجيحاً هر دو نفر در يک زمان به ارگاسم برسند و خيلی باورهای ديگر که اساساً نادرست بوده و تصحيح آن‌ها در قالب رابطه‌ی درمانگر و مراجع می‌تواند بخش زيادی از اين باورها را اصلاح و مفهوم جديدی از اخلاق در ارتباط جنسی بين زوجين را ترسيم کرد. شرح کامل اين اسطوره‌های نادرست جنسی در متن کامل مقاله مورد بحث قرار گرفته است. هدف از طرح اين موضوع نيز تأکيد به اين باورها در روند درمان مراجعان است که تنها با پرس‌و‌جو و اخذ شرح حال دقيق جنسی از سوی پزشک درمانگر قابل بازيابی و اصلاح است.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18505
تعداد بازدید 640

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397