• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بايسته‌‏های اخلاقی و حقوقی قرارداد گزينش جنسيت جنين
تعداد صفحات 0
نویسنده صادق شریعتی نسب
مشخصات نشریه دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار اسفند - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه انتخاب جنسیت  قرارداد  ناباروری  اخلاق پزشکی  جنسیت جنین  بایسته‌های اخلاقی  تعدیل خانواده  
چکیده پيشرفت‏های تازه در روش‌های کمک ‏باروری، انتخاب جنسيت جنين را پيش از بارداری عملی ساخته است. با اين حال، پذيرش همه‌ی افراد متقاضی نه ممکن است و نه به مصلحت: بر پذيرش بي‏قيد و شرط متقاضيان، پاره‏ای محذورات اخلاقی و حقوقی استوار است؛ از جمله به هم ريختن تناسب جمعيتی و مختل کردن روند عادی توليد مثل. با بررسی ايرادات و دفاعياتی که پيرامون انتخاب جنسيت طرح شده، می‌توان شرايطی برای اجرای شايسته‌ی آن در نظر گرفت که به شرح زير پيشنهاد مي‏شود:
1- فرايند انتخاب جنسيت، فقط برای افراد متأهل و دارای ثبات خانوادگی مجاز است. بنابراين، جواز استفاده از اين شيوه، بايد منحصر به زوجين دائم و نه موقت باشد.
2- انتخاب جنسيت، تنها برای «تعديل خانوادگي» (family balancing) مجاز است. خانواده‌ی نيازمند تعديل، خانواده‏ای است که در آن فرزندان از نظر تنوع جنسيتی، «تک‏جنسيتي» هستند. پس اگر از هر دو جنسيت دست‏کم يک فرزند در خانواده وجود داشته باشد، انتخاب جنسيت مجاز نيست. ملاک بررسی اين وضعيت، لحظه‌ی تقاضاست.
3- به‌شرطی می‌توان از انتخاب جنسيت استفاده کرد که والدين دست‎کم دو فرزند از يک جنسيت داشته باشند و برای تولد سومين فرزند خود، متقاضی جنسيت متفاوتی باشند. با وجود اين، اگر تصميم قاطع والدين داشتن تنها دو فرزند باشد، برای تولد دومين فرزند خويش نيز مجاز به انتخاب جنسيت خواهند بود. احراز اين تصميم، نيازمند برگزاری مشاوره‏های دقيق و همه‏جانبه است. هم‌چنين، زوجين نابارور به‌دليل وضع ويژه‌ی خويش، می‌توانند جنسيت دومين فرزند خويش را انتخاب کنند. اما در هر صورت، انتخاب جنسيت نخستين فرزند مجاز نيست.
4- انتخاب جنسيت تنها برای يک مرتبه‌ی موفقيت‏آميز مجاز است. اما اگر فرزندی که با استفاده از اين شيوه متولد شده است، در لحظه‌ی تقاضای مجدد در قيد حيات نباشد، استفاده‌ی مجدد جايز خواهد بود.
5- معيار مجاز بودن اشخاص، «وضعيت خانوادگي» آنان در «زمان تقاضا» است. پس: الف: اگر کسی در زندگی خانوادگی سابق خويش دارای فرزندانی با جنسيت‏های متفاوت شده است و سپس بر اثر فوت يا جدايی از همسر، اقدام به تشکيل خانواده‌ی جديدی کرده است، اين امر مانعی برای جواز او به انتخاب جنسيت نخواهد بود، اگر در زندگی مجدد خود حائز شرايط چنين اقدامی‌ باشد. ب: اگر در زندگی خانوادگی پيشين، جنسيت فرزندان او متعادل و متوازن نبوده‏ است، اين امر دليلی بر جواز او به انتخاب جنسيت در خانواده‌ی جديد نيست، اگر در زندگی جديد فرزندان او متوازن هستند.
6- مرکز مؤسسه‌ی درمان ناباروری، التزامی به پذيرش درخواست متقاضيان ندارد. پذيرش اين درخواست، منوط به وجود شرايط مقرر و نيز حفظ تناسب جمعيتی و جنسيتی کشور خواهد بود؛ از جمله تناسب ميان تعداد فرزندان ذکور و اناث توليد شده از طريق انتخاب جنسيت در جامعه. به منظور تشخيص اين مهم، بايد مراکز اطلاعاتی و آماری تخصصی تشکيل و اولويت‎هايی تعيين شود.

* فایل بارگذاری خواهد شد *

کد مقاله 18500
تعداد بازدید 516

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397